Je hebt vast al vaker berichten van mij voorbij zien komen over dat ik online leeromgevingen bouw. Ook wel e-learning platforms of academiesites genoemd.
Al 5,5 jaar zorg ik niet alleen voor de bouw en technische inrichting daarvan, maar ik geef ook heel veel adviezen over de vorm, inhoud en opbouw van online trainingen. Omdat mijn klanten ook vaak hulp vragen op dat vlak.
Hieronder deel ik 10 van die adviezen over de vorm, inhoud en opbouw van een online training:
#1
Opbouw van de content c.q. de lessen/modules
Zie het als het schrijven van een boek. Je begint met de grote lijnen. Je weet de verhaallijn. Je weet ook het startpunt (de beginkennis) van de deelnemers en je weet ook wat het eindpunt moet zijn. Het doel. Het resultaat voor de deelnemers aan het eind van de training.
Bij een boek begin je dan met de inhoudsopgave. Maak een onderverdeling in hoofdstukken. Bedenk je welke stappen je deelnemer moet doorlopen om bij het doel/resultaat te komen en maak een onderverdeling in een soort hoofdstukken. Ga dan per hoofdstuk uitwerken wat erin moet komen.
#2
hoeveel lesstof verwerk ik in één les
Bedenk je hoeveel tijd je deelnemer per les nodig zal hebben om de les tot zich te nemen en om oefeningen te maken of opdrachten uit te voeren.
Bijvoorbeeld: laat je iemand een week lang een dagboek bijhouden, dan is het dus niet handig als men binnen een week moet starten met de volgende les. Dan is het dus logischer om de lessen dan wekelijks aan te bieden of misschien zelfs 2-wekelijks.
Hou de hoeveelheid lesstof ook beperkt. Hou het leuk, behapbaar. Zorg ervoor dat je deelnemers hooguit een paar uur per week tijd en aandacht hoeven hebben voor jouw training.
#3
Maak je lessen gevarieerd, hou het afwisselend
Ik zeg altijd: je deelnemers moeten kunnen lezen, kijken, luisteren en vooral ook doen. Leren doe je het best door het zelf te doen, dus zorg ervoor dat je ze in de actiestand zet.
Bijvoorbeeld door ze oefeningen of opdrachten te laten doen met een digitaal werkboek dat je bij iedere les aanbiedt. Soms werken we daarbij ook met toetsen (en certificaten), zodat je ook de voortgang van de deelnemers kunt monitoren.
#4
Lezen, kijken, luisteren en doen, hoe doe je dat?
Er zijn altijd meerdere wegen te bewandelen en dus meerdere oplossingen, maar hier is een voorbeeld: Start met een korte inleidende tekst over het onderwerp van die les.
Daarna volgt een video waarin je de lesstof doorneemt. Een alternatief is dat de video een korte introductie is en dat je de lesstof als tekst op de lespagina aanbiedt. Meer theoretisch dus. Let wel op dat het geen enorme lappen tekst worden, want dat zal niet voor alle deelnemers geschikt zijn. Mensen zijn allemaal verschillend v.w.b. leren. zie dus ook punt 3 hierboven.
Soms worden er ook audio’s aangeboden. Ik merk dat audio’s tegenwoordig enthousiast worden ontvangen, omdat mensen die ook kunnen beluisteren tijdens het wandelen of als ze in de auto zitten, of zelfs als ze bezig zijn met huishoudelijk werk. Daarom zijn podcasts tegenwoordig ook zo populair.
Vervolgens kun je mensen laten ‘doen’ door hen oefeningen of opdrachten in een digitaal werkboek aan te bieden.
#5
Wat geef je weg in je downloads
Bedenk je dat alles wat kan worden gedownload ook makkelijker (onbetaald) met derden kan worden gedeeld. Denk dus goed na over wat je in een download zet. Geef je alles weg wat je in de training aanbiedt? Of beperk je het tot oefeningen/opdrachten? Veel van mijn klanten kiezen ervoor om de inhoudelijke lesstof op de lespagina’s te zetten en dus alleen oefeningen/opdrachten in het werkboek te zetten. Soms wordt dat aangevuld met een korte samenvatting van wat er op de lespagina stond.
#6
bied een digitaal werkboek in delen aan
Ik adviseer altijd om per les een werkboek aan te bieden. Als je voor de hele training één werkboek aanbiedt waarin alle opdrachten staan, zijn mensen geneigd om vooruit te gaan werken en de lespagina’s niet meer te bekijken. En dat is natuurlijk zonde.
Mijn advies is dus om wekelijks toegang te geven tot een les en ook telkens een werkboek bij die les aan te bieden. Ze kunnen dan de oefeningen maken met de juiste aandacht en kunnen pas met de rest aan de slag als ze toegang hebben tot de volgende lessen.
#7
hou je deelnemers geïnteresseerd, stay connected
Als punt 3 en 4 niet in orde zijn en je biedt je deelnemers de training ook nog eens ‘volledig online en individueel’ aan, dan kan het zijn dat ze de training niet afmaken. Dat is mijn ervaring met alle trainingen die ik in 5,5 jaar voorbij heb zien komen. En dat is natuurlijk zonde, want een klant die gekocht heeft is voor jou een hele waardevolle! Dit zijn namelijk mensen die, als ze tevreden zijn over wat je biedt, een veel lagere drempel hebben voor vervolgaanbod.
Vandaar dus punt 3 en 4, maar overweeg of je misschien een live contactmoment met je deelnemer(s) wil aanbieden. Online is namelijk geweldig, maar juist het live contact (al is het via Zoom) zorgt toch voor meer band tussen jou en je deelnemers. En die band moeten je deelnemers natuurlijk wel blijven voelen.
Je kunt op verschillende manieren live momenten aanbieden: in een ‘community’, bijvoorbeeld een besloten Facebook- of LinkedIn-groep, via Zoom. Dit kan dan een onderdeel zijn van het trainingsaanbod, maar je kunt natuurlijk ook tussentijds een mail sturen waarin je deelnemers de gelegenheid biedt om tegen betaling een 1-op-1 Zoom te boeken waarin je vragen beantwoordt, persoonlijke begeleiding of extra informatie geeft.
#8
Geef nooit in een keer toegang tot alles.
Het klinkt aantrekkelijk voor je klanten: ‘In één keer toegang tot alles” en “Je kunt het in je eigen tempo doen’, maar er zitten voor jou risico’s aan. Want je geeft mensen de gelegenheid om alles te bekijken en te downloaden, maar er zit een kans in dat ze daarna aangeven dat de training toch niet was wat ze verwachtten en dat ze (een deel van) hun geld terug willen. Tja, en wat doe je dan…
Het kán wel, in een keer toegang tot alles, maar vermeld dan wel vooraf heel duidelijk dat men bij dit aanbod geen geld terug kan vragen. Je voorkomt er voor jezelf een hoop gedoe mee.
#9
Pas je algemene voorwaarden aan
Nu we het toch reclameren hebben: zorg ervoor dat je algemene voorwaarden hebt en dat daarin ook staat benoemd hoe het werkt met je online aanbod. Als je je aanbod tot nu toe alleen offline aanbood, dan staat alleen dat vermoedelijk genoemd in je algemene voorwaarden. Die moet je dan dus wel even aanpassen zodat ook je online aanbod wordt beschreven. Daar wordt vaak niet aan gedacht, maar het is erg belangrijk om onduidelijkheden voor je klanten (en jezelf) te voorkomen.
#10
bedenk aanvullend betaald aanbod
Ik zie heel vaak dat men een online training of programma aanbiedt met ‘lifetime toegang’. Persoonlijk vind ik dat niet slim. Bied een half jaar of een jaar toegang (bedenk even wat passend is bij jouw training of programma) en richt het zo in dat men bij het verlopen van die toegang een mail ontvangt dat ze hun toegang tegen betaling kunnen verlengen. Dat kan een eenmalig bedrag zijn, maar je ziet tegenwoordig ook steeds vaker dat je een vast (laagdrempelig) bedrag per maand kunt betalen tot wederopzegging. Zo’n ‘abonnement’ richt ik tegenwoordig voor mijn klanten in met automatische incasso als betaalmethode. Deelnemers kunnen dan bijvoorbeeld een half jaar extra toegang krijgen voor € 9,95 per maand. (Dit is een voorbeeld, kies wel een bedrag dat passend is bij de prijs en waarde van jouw training).
Een ander betaald aanvullend aanbod kan zijn dat je gedurende het programma/de training een mail naar de deelnemer stuurt waarin je hen de mogelijkheid biedt om een live Zoom-call tegen betaling te boeken, waarin je hen bijvoorbeeld persoonlijke begeleiding biedt, aanvullende informatie geeft of vragen beantwoord.
Je kunt ook denken aan bijvoorbeeld verdiepend materiaal tegen betaling. Of een syllabus van het programma tegen betaling van een laag bedrag. Allemaal manieren om nog meer inkomsten te genereren op een laagdrempelige manier.
2 bonustips
geef mensen een keuze & wat ben jij waard
Dan heb ik stiekem nog een 11e advies: geef mensen de keuze tussen verschillende varianten van je training/programma.
Let op: dit werkt alleen als jij ook echt de inspanning van jouw kant kunt en wilt doen!
Ik leg je uit wat ik bedoel: je kunt je online training ‘gewoon’ aanbieden waarbij men zelf de training volgt (individueel en volledig online). Maar je kunt ook een “VIP”-variant aanbieden (zelf heb ik een hekel aan het woord VIP, maar het geeft wel een beeld van wat ik bedoel). In die VIP variant geef je een aantal extra’s die men niet krijgt als ze voor de inidivuele online variant kiezen. Bijvoorbeeld live-momenten via Zoom met jou. Of andere extra’s die jij bij je training kunt bedenken.
Voordeel is dat je deze VIP-variant een hogere prijs kunt geven.
Maar, en dit is het 12e advies: denk goed na over de prijs van die VIP variant! Wat ben jij waard? Wat is jouw kennis waard? En bereken in die hogere prijs natuurlijk wel even de tijd mee die jij erin gaat steken als je persoonlijke begeleiding aanbiedt. Als je normaal 100 euro voor een coachcall vraagt en je gaat er 3 uur coaching bij aanbieden, dan is het niet slim om je VIP-variant maar 100 euro duurder te maken.
Bedenk je dat je potentiele klant ook kan rekenen. Als je voor je VIP-variant maar 100 euro meer vraagt en ze krijgen een berg aan extra’s en ook nog eens coachcalls, dan ben je jezelf wel heel goedkoop aan het weggeven…
nog meer adviezen
Ik kan wel blijven schrijven, dus ik heb besloten dat er nog een blog volgt met nóg meer adviezen. Eén daarvan geeft antwoord op de vraag die ik ook zo vaak krijg en die in het verlengde ligt van het 12e advies:
“Welke prijs moet ik voor mijn online training vragen?”
Hopelijk heb ik je in ieder geval al met deze adviezen informatie gegeven over bepaalde dingen waar je zelf nog niet aan had gedacht. Of waar je misschien nog over twijfelde hoe je het moest aanpakken.
Heb je nu nog vragen? Stel ze gerust in een reactie onder deze blog of onder het bericht op social media waar ik deze blog heb gedeeld. Ik help je graag op weg!