In de afgelopen jaren heb ik al veel websites gebouwd. Inmiddels heb ik een vast scala aan tips als het gaat over websiteteksten, maar ook over het beeldmateriaal dat gebruikt wordt.
Want naast dat er moet worden nagedacht over wat je aan teksten op je website zet, is het ook handig om vooraf na te denken over beeldmateriaal dat je gebruikt.
Hieronder geef ik je wat praktische tips die je mee kunt nemen als je beeldmateriaal voor je website, social media of andere online uitingen laat maken door een fotograaf. Want helaas is gebleken dat lang niet alle fotografen deze tips kennen als ze een zakelijke fotoshoot doen voor ondernemers. Zelfs niet als je erbij zegt dat het voor op je website is.
kijk recht in de camera
Kijk recht in de camera. Uit onderzoek is gebleken dat je websitebezoekers onbewust sneller en meer connectie met jou voelen als ze recht in hun ogen worden aangekeken.
Natuurlijk kun je ook wel foto’s maken waarbij je niet in de camera kijkt, maar voor bijvoorbeeld een headerfoto op je homepagina of je Over mij-pagina zijn afbeeldingen waarbij je recht in de camera kijkt wel de beste keuze.
kleur van je kleding laten matchen met je brandingkleuren
Zijn de kleuren van je kleding complementair aan je brandingkleuren die op je website worden gebruikt? Heb je bijvoorbeeld brandingkleuren die zacht zijn, voorkom dan kleding met harde kleuren op de foto. Laat de kleuren van je kleding matchen met je branding/huisstijlkleuren.
Als je dat lastig vindt, dan zijn neutrale kleuren zoals wit, zwart, jeans of beige altijd een goede keuze.
staande én liggende foto's
Zorg ervoor dat er niet alleen staande, maar vooral ook liggende foto’s worden gemaakt. Liggende foto’s zijn juist heel erg geschikt om op volle breedte te worden gebruikt op websitepagina’s.
positionering op de foto
In het verlengde daarvan: Let op dat je niet op alle foto’s in het midden gepositioneerd staat, maar juist een beetje naar links of rechts. Die kunnen perfect worden gebruikt op je website of als social media afbeeldingen met wat tekst op/over het ‘lege’ vlak van de afbeelding.
denk na over wat je in beeld brengt
Denk voor de shoot goed na over onderwerpen op je website en social media waar je de afbeeldingen voor wil gebruiken. Dus niet alleen maar geposeerde foto’s van jezelf, maar dus bijv ook met iemand in gesprek, lezend, met je laptop, etc. Echt alsof je aan het werk bent, praktijksituaties dus. Op die manier beschik je dan straks over een beeldbank die je in veel situaties en op veel manieren kunt gebruiken.
let op het formaat van de foto's
Fotografen leveren afbeeldingen vaak aan in hoge resolutie. Dit betekent dat het grote bestanden zijn. Als je die op je website zet, nemen ze veel opslagruimte in beslag wat al snel invloed heeft op de (laad)snelheid van je website. Zorg er dus voor dat afbeeldingen die je op je website zet of laat zetten van lagere resolutie zijn en comprimeer ze zelfs. Dat komt ten goede van de kwaliteit van je website.
gebruik zoveel mogelijk eigen beeldmateriaal
Dit geldt niet alleen voor je website maar voor al je online uitingen: gebruik zoveel mogelijk eigen beeldmateriaal. Pluk geen foto’s van internet, want het zou zomaar kunnen zijn dat daar eigendomsrechten op zitten en dat kan je hoge boetes opleveren. Als je dan stockfoto’s wil gebruiken, neem dan foto’s van bijvoorbeeld Pexels, Pixabay, Unsplash, deze zijn gratis. Er zijn ook sites met betaalde stockfoto’s zoals bijvoorbeeld Depositophoto, Shutterstock, Istockphoto, etc.
Daarnaast, als je de connectie met je toekomstige klant wil maken, dan zul je dat eerder bereiken met foto’s die van jou zijn dan met standaard stockfoto’s.
De logische volgorde
Als je het mij vraagt is het ’t handigst als je een bepaalde volgorde aanhoudt bij het bouwen an een website of het ontwerpen van een huisstijl voor online uitingen:
1. Bepalen van de (branding)kleuren
2. Ontwerpen logo
3. Nadenken over / uitwerken van teksten
4. Beeldmateriaal (laten) maken
5. Website bouwen
Tot slot deel ik nog een leuk weetje met je.
Als ik een website ga bouwen, dan beschik ik graag vooraf over zoveel mogelijk beeldmateriaal.
Zonder afbeeldingen kan ik namelijk zelf geen beeld schetsen van hoe een pagina eruit komt te zien. Dat klinkt misschien heel gek, maar het heeft iets te maken met het creatieve proces. Dus door de ‘plaatjes’ in combinatie met de teksten ontstaat in mijn hoofd een beeld van hoe iets eruit komt te zien.
Als iemand tegen mij zegt: “Ik lever teksten en dan kun je de pagina’s maken en dan zetten we later de foto’s er wel op”, dat werkt niet voor mij. Dan loop ik creatief gezien helemaal vast haha…
Anyway, mocht je nog nieuwe foto’s willen laten maken, voor je website, social media of andere online uitingen, doe dan je voordeel met de tips die ik je hierboven gegeven heb.