Leestijd: 3 minuten

In deze blog wil ik het belang van beeldmateriaal (foto’s dus) bij je branding benadrukken. Want het gebeurt nog regelmatig dat ondernemers bij mij komen voor rebranding, maar dat de beeldbank die daarbij moet worden gebruikt jaren oud is. Of dat ze niet echt een beeldbank hebben. Als je je branding professioneler wil maken, passend bij de professional die jij inmiddels bent geworden, dan horen daar toch ook professionele foto’s bij?

In deze blog geef ik je ook een aantal praktische tips voor een professionele, maar vooral nuttige fotoshoot.

Vorige week deelde ik op social media de sneak preview van een website die binnenkort live gaat. Die site is een mooi voorbeeld van het samenspel van branding en beeldmateriaal. En dan zie je eigenlijk ook goed hoe belangrijk goed beeldmateriaal is voor je branding.

Bij de website van Marlies was het belangrijk dat juist haar product de aandacht trok. Dat de kleuren van haar quilts de boventoon voerden. Omdat ze ook een jonge, frisse, stoere uitstraling wilde heeft zij een fotoshoot laten maken in een industriele omgeving. De kleuren van de quilts kwamen hierdoor enorm goed naar voren. En om juist de foto’s eruit te laten springen, hebben we gekozen voor een rustige opmaak van haar website. Zwart, wit en grijstinten, afgewisseld met een achtergrond met een papierstructuur. En uiteraard een strak font, zodat alles in lijn zou zijn met elkaar.

Ook bij het ontwerpen van haar logo heb ik het strakke, industriele, maar ook de kleur van haar quilts laten terugkomen. Het beeldmerkje laat goed zien hoe een quilt is opgebouwd uit lapjes stof in verschillende kleuren en de naaimachine staat voor het quilten met de naaimachine (want je kunt ook quilten met de hand, maar dat biedt Marlies dus niet).

Ik creëer aan de hand van het beeldmateriaal

In alle eerlijkheid; bij het bouwen van een website kijk ik altijd eerst naar het beeldmateriaal en dat is bepalend voor hoe de webpagina’s eruit komen te zien. In dit geval had Marlies voor iedere pagina foto’s aangeleverd. En op basis van die specifieke foto’s heb ik de pagina’s ontworpen. Ik ontwerp dus niet en dan komt het beeldmateriaal er pas later in, nee, ik kijk naar het beeldmateriaal en zo ontstaat het ontwerp van de pagina’s. Leuk weetje he?

Bijpassend, professioneel beeldmateriaal is dus essentieel bij je brand.

Wanneer je dus het gevoel hebt dat je uit je oude jasje bent gegroeid, wanneer je toe bent aan rebranding, hou dan ook in je achterhoofd dat je er goed aan doet om ook je beeldmateriaal mee te nemen in de rebranding. En dat het dus verstandig is om een financiële reservering te doen voor een fotoshoot.

Vind je het lastig om een goede fotograaf te kiezen? Ik ken er wel een paar 😉 Dus ik denk in dat geval graag met je mee.

Praktische tips voor een professionele fotoshoot

Tot slot wil ik je nog een paar praktische tips geven voor een professionele fotoshoot.
Een goede fotograaf zal dit sowieso doen, maar ik zie ook nog vaak dat deze tips niet worden meegenomen, dus ik geef ze je graag mee:

E

Zorg dat je beeldbank uit staande (portrait) en liggende (landscape) foto’s bestaat.

E

Zorg ervoor dat je niet op alle foto’s in het midden van de foto staat, maar juist wat meer naar links of rechts op de foto (omdat websitebouwers vaak foto’s op de achtergrond gebruiken en dan is het niet handig als je midden op de foto staat).

E

Bedenk vooraf een scenario voor de foto’s. Waar wil je ze voor gaan gebruiken? Bij welke berichten of boodschappen? Zorg ervoor dat je verschillende stijlen hebt en verschillende poses. Heb je producten die je op de foto wil tonen, zorg dan dat je die in allerlei posities op de foto zet.

E

Vraag de fotograaf om afbeeldingen in hoge resolutie, maar ook in lage resolutie. Voor je website moet je namelijk niet de hoge resolutie foto’s gebruiken. Die bestanden zijn heel zwaar en dat gaat je website belasten. En dat gaat weer ten koste van de ervaring die je websitebezoekers hebben.

De professionele uitstraling die past bij de professional die jij inmiddels bent.

Vertel me meer!