digitale toegankelijkheid van je website
Meer dan 6 miljoen Nederlanders hebben een beperking (auditief, visueel, taal of cognitief). Dit is 30% van alle inwoners!
Veel mensen binnen die groep kunnen niet alle digitale diensten gebruiken omdat ze niet voor alle zintuigen beschikbaar zijn.
Om te zorgen dat meer Europeanen toegang krijgen tot onlinediensten en -producten wordt vanaf juni 2025 Europese wetgeving van kracht: de European Accessibility Act (Europese Toegankelijkheidswet).
Wat zijn als bedrijf de gevolgen voor jouw website?
En hoe kun je je website toegankelijk maken? Je leest er hier alles over!
Een website is toch altijd digitaal toegankelijk?
Een website is inderdaad altijd digitaal, maar niet altijd digitaal toegankelijk.
Denk bijvoorbeeld aan:
Mensen die moeite hebben met scrollen door een beperking aan hun handen of armen.
Video’s zonder ondertiteling. Doven en slechthorenden weten dan niet wat er gezegd wordt.
Zo zijn er nog veel meer voorbeelden te noemen waardoor je website niet bruikbaar is voor mensen met een visuele, auditieve, fysieke of cognitieve beperking.
Ook al denk je op het eerste oog dat jouw website er wel aan voldoet, er zijn altijd verbeterpunten.
Digitale toegankelijkheid van de website wordt verplicht
Wat houdt de European Accessibility Act (EAA) in?
Volgens de European Accessibility Act 2025 moeten alle in Europa verkochte digitale producten volledig bruikbaar zijn voor mensen met een beperking. En dat zijn er heel wat.
De EAA geldt dus niet alleen voor websites, maar is gericht op een veel breder pallet aan digitale diensten. Zodat de digitale toegankelijkheid in heel Europa op dezelfde manier geregeld is. Een paar voorbeelden:
- Webshops
- Audiovisuele mediadiensten, zoals Netflix, Videoland en Spotify
- E-books
- Smartphones
- Computers en besturingssoftware
- Pinautomaten, ticketservices en incheckmachines
- TV-apparatuur met betrekking tot digitale televisiediensten
- Telecommunicatiediensten, zoal de apps en websites van je provider
- Online en offline diensten die te maken hebben met transport, zoals kaartjesautomaten, apps en websites
- Alle financiële diensten, zoals internetbankieren
Wat betekent de E.A.A. voor jouw website?
Een voorbeeld: een blinde persoon navigeert binnen je website op een alternatieve manier: met een screenreader. Die leest de tekst op het scherm voor, van links naar rechts. Ook bijschriften (alt-teksten) van afbeeldingen worden voorgelezen. Je kunt je dus voorstellen dat de gebruikerservaring van een visueel beperkt persoon heel anders is dan die van een ziende persoon.
Ik heb een voorbeeld gemaakt van een website die we allemaal kennen: Kruidvat. Deze website is totaal NIET digitaal toegankelijk.
In de eerste video laat ik je zien hoe de beleving is voor een blinde persoon die gebruikt maakt van een screenreader en toetsenbordbediening.
In de eerste video zie je dat je je eerst een weg moet banen door het menu en dat je vervolgens niet niet verder komt dan de knop en afbeelding die in de oranje header staan.
In de tweede video hieronder ben ik zelf even naar een pagina gegaan met makeup. En daar wil ik als ‘blinde’ graag zoeken naar oogschaduw. Wish me luck…
Ik hoop dat deze twee video’s een beetje duidelijk hebben gemaakt waar mensen met een beperking tegenaan lopen.
Er valt nog een heleboel werk te verrichten, want er zijn op dit moment maar heel weinig websites die al aan de eisen van digitale toegankelijkheid voldoen.
en wat dacht je van online leeromgevingen / academiesites…
Heb jij een online leeromgeving / academiesite / e-learning platform waarin je online cursussen aanbiedt?
Misschien was het al in je opgekomen, maar daarvoor geldt hetzelfde!
Want de kans is groot dat je nu cursisten misloopt omdat zij een beperking hebben die je cursus of training wel kopen als je aangeeft dat de video’s ondertiteld zijn en dat er transcripts beschikbaar zijn van alle audio’s.
Dat er bij het maken van digitale werkboeken rekening is gehouden met kleurenblindheid of beperkt zicht. En ga zo nog maar even door.
Een mooi verkoopargument als je kunt zeggen dat jouw online cursussen en trainingen volledig digitaal toegankelijk zijn en dus ook beschikbaar voor die 30% van de Nederlandse bevolking (ruim 6 miljoen mensen) die nu buitengesloten worden!
Kortom…
Vanaf juni 2025 moet je producten- of dienstenaanbod voor alle gebruikers duidelijk zijn.
Voor de toegankelijkheid van je website zijn al eerder richtlijnen ingesteld: de Web Content Accessibility Guidelines (WCAG). Die eisenlijst vormt ook weer de basis van de toekomstige EAA.
Kort samengevat moeten volgens de WCAG alle elementen van jouw website:
- Waarneembaar zijn: iedereen moet de inhoud en navigatie-elementen kunnen identificeren. Ook mensen met een schermlezer.
- Bedienbaar zijn: zowel met een muisklik, een toetsenbordknop als een spraakopdracht.
- Begrijpelijk zijn: de website of app moet een logische structuur hebben.
- Robuust zijn: de onlinedienst moet structureel en blijvend toegankelijk zijn. Alle software en hardware moeten altijd door iedereen te gebruiken zijn.
Deze richtlijnen zijn dus het uitgangspunt bij het opstellen van de nieuwe European Accessibility Act die in juni 2025 ingaat.
Website digitaal toegankelijk maken
Is jouw website digitaal toegankelijk? Vermoedelijk niet, want er zijn eigenlijk nog maar heel weinig websites die digitaal toegankelijk zijn.
Je website moet na ingang van de EAA in juni 2025 onder andere aan deze eisen voldoen:
Een goede structuur en logische volgorde van de content;
Genoeg kleurcontrast tussen je tekst en de achtergrond;
Beschrijvingen van alle afbeeldingen (alt-tekst);
Met toetsenbord te bedienen;
Een alternatief voor audio/video: bijvoorbeeld een uitgeschreven versie in tekst.
het verbetert ook je vindbaarheid in google
Voldoet je inclusieve, digitaal toegankelijke website aan de bovenstaande eisen? Dan bereik je niet alleen mensen met een beperking, maar dit heeft ook een positief effect op je SEO! Google houdt namelijk van gebruiksvriendelijkheid, dus met een digitaal toegankelijke website kun je betere zoekwoordposities verwachten. Denk aan een uitgeschreven tekst op een podcast-pagina: die scoort veel beter dan een pagina met een paar regels tekst waar de podcast onder staat. En een degelijke websitestructuur moet je sowieso willen. Want je wilt toch niet dat je bezoekers afhaken op zoek naar je diensten en producten?
Wees de EAA voor: ga aan de slag met je website!
Je kunt natuurlijk wachten tot eind 2024 en dan eens bedenken: we moeten iets met digitale toegankelijkheid.
Dat is wat de meesten zullen doen en zij komen pas in actie als er meer ruchtbaarheid wordt gegeven aan deze nieuwe regelgeving.
Herinner je je de paniek nog toen in 2018 de AVG-wet in werking trad? Iedereen moest ineens op stel en sprong iets met cookie consent en privacyverklaringen. Een hysterie destijds!
Je kunt dit keer een koploper zijn door nú al te zorgen voor een digitaal toegankelijke website!
En wie zegt dat de benodigde aanpassingen aan je website zo radicaal zijn?
Ik help je graag met het digitaal toegankelijk maken van je website, zodat jouw bedrijf nu alvast EAA-proof is.
De eerste stap naar digitale toegankelijkheid
Ik doorloop een gedeelte of de hele website. Daarna krijg je een rapport op basis van 20 of 50 punten.
Denk onder andere aan:
De opbouw van de website;
Hoe is de beleving voor mensen die toetsenbordbediening en/of een voorleeshulpmiddel (screenreader) gebruiken?
De juiste contrastverhouding (lettertypes en kleurgebruik)
ALT-teksten van afbeeldingen.
In dit rapport breng ik een concreet en praktisch advies uit wat er verbeterd moet worden om de digitale toegankelijkheid van de website te optimaliseren.
Het advies kun je zelf uitvoeren of ik kan dit voor je verzorgen.
Quick scan
Voorbespreking van 30 minuten
Maximaal 5 pagina’s worden gescand
Op 20 punten om te zien of jouw website digitaal toegankelijk is
Uitgebreide rapportage inclusief verbeterpunten en concrete oplossingen
Nabespreking van 60 minuten
uitgebreide scan
Voorbespreking van 45 minuten
Minimaal 5 pagina’s worden gescand
Op 50 punten om te zien of jouw website digitaal toegankelijk is
Uitgebreide rapportage inclusief verbeterpunten en concrete oplossingen
Nabespreking van 75 minuten
Een geheel nieuwe, digitaal toegankelijke website!
Uiteraard is het mogelijk om je bestaande website te checken en te optimaliseren v.w.b. digitale toegankelijkheid, maar ik bouw ook geheel nieuwe websites die dan uiteraard ook digitaal toegankelijk zijn.
Mogelijk vraag je je dit af
Wat is het belang van een digitaal toegankelijke website?
Het is belangrijk om een digitaal toegankelijke website te hebben omdat 30% van de Nederlandse bevolking jouw website anders niet begrijpt. Daarnaast wordt jouw website beter gevonden in Google en andere zoekmachines aangezien digitaal toegankelijke websites voorrang krijgen op andere websites.
En wanneer jouw bedrijf meer dan 2 miljoen omzet per jaar heeft of meer dan 10 medewerkers is het vanaf 28 juni 2025 sowieso verplicht om een digitaal toegankelijke website te hebben.
Hoe lang duurt het voordat ik het rapport krijg?
Dit hangt er vanaf of je kiest voor een quick scan of een uitgebreide scan. Tijdens de voorbespreking maken we hierover afspraken. Maar houd rekening met een minimale doorlooptijd van 7 werkdagen.
Wanneer is een digitaal toegankelijke website verplicht?
Een digitale toegankelijke website is vanaf 28 juni 2025 verplicht voor bedrijven met meer dan 2 miljoen omzet of meer dan 10 medewerkers.
Waar vind ik meer informatie?
In augustus 2023 schreef ik een uitgebreide blog waarin ik in Jip en Janneke-taal uitleg wat digitale toegankelijkheid inhoudt: https://www.anitafaber.nl/digitale-toegankelijkheid-website/
In deze blog vind je (nog) uitgebreidere informatie over digitale toegankelijkheid.
Wie voert het advies dat uit het rapport naar voren komt uit?
Je kunt ervoor kiezen om het advies zelf of door iemand uit jouw team uit te laten voeren. Hier is echter wel technische kennis voor nodig.
Je kunt de taken die uit het rapport naar voren komen ook door mij laten uitvoeren. Websites aanpassen en bouwen is namelijk een specialisatie van mij.
In het rapport geef ik al een indicatie van het aantal uren dat hiervoor nodig is.
Is het digitaal toegankelijk maken van je website iets eenmaligs?
Nee, het beste is om jaarlijks te bekijken of je website nog voldoet aan de eisen van de digitale toegankelijkheid. Vaak sluipen er toch ongemerkt kleinigheidjes in die niet in lijn zijn met de wetgeving.
Ik heb een andere vraag
Heb je nog een vraag die niet beantwoord is?
Neem dan contact op, ik beantwoord ze graag.