Gebruik geen Linktree maar je eigen website

Gebruik jij Instagram voor zakelijke doeleinden? Dan is deze blog voor jou bedoeld!

“Link in bio”

Waarschijnlijk komt het regelmatig voor dat je eigenlijk een link in je Instagram bericht wil plaatsen. En dat kan niet op Instagram. Je ziet dus vaak de verwijzing ‘link in bio’, omdat je in je biografie wel een linkje kunt zetten. Maar daar kun je maar één link plaatsen, wat lastig is als je meerdere dingen wilt delen zoals een weggever, podcast, blog of je aanbod. Linktree is een platform dat een handige oplossing biedt omdat je meerdere links mooi kunt ordenen.

Met Linktree kun je dus meerdere links plaatsen en de gegenereerde link van Linktree in je bio plaatsen. Hierdoor krijgen mensen die op die link klikken een overzicht van alle links waarnaar je ze wilt sturen.

Handig, zou je zeggen.
Maar er zijn toch een aantal belangrijke redenen waarom je beter kunt verwijzen naar een linkpagina op je eigen website. Ik noem ze hieronder.

Waarom je een eigen linkpagina op je website moet maken

E

Als je Linktree gebruikt, komen mensen op de Linktree-website terecht in plaats van op jouw website. En je wil juist dat mensen op jouw website terecht komen, vanwege het vergroten van het aantal bezoekers en de vindbaarheid van jouw website in Google. Hoe meer bezoekers je website krijgt, hoe beter.
Wanneer je een Linktree-pagina gebruikt, wordt dit niet opgenomen in je Google Analytics omdat Google Linktree niet beschouwt als jouw website. Als je niet van plan bent om te meten, is dit misschien geen probleem. Maar het is belangrijk om je website te meten om het maximale eruit te halen. Door je website te meten, kun je zien waar mensen het meest naartoe gaan, wat je helpt te bepalen of dit de bedoeling is of dat er aanpassingen nodig zijn om ze naar de juiste plek te leiden. Meten is weten.

E

Het ontwerp van Linktree is niet bijzonder. Linktree biedt alleen standaardontwerpen aan, wat betekent dat het niet overeenkomt met jouw branding. Hoewel de betaalde versie uitgebreider is, past het nog steeds niet goed bij jouw branding. Het is belangrijk om consistent te zijn in je branding. Herkenbaarheid is een grote troef als het gaat om marketing. Alles wat je doet, moet consistent zijn met jouw branding. Ik ben van mening dat alles wat je voor je bedrijf opzet, met de juiste intentie moet worden gedaan en serieus moet worden genomen, zodat het een prachtig geheel wordt. Met een Linktree-pagina kom je er gemakkelijk vanaf, maar het draagt niet bij aan een consistente branding.

E

Je wordt niet gevonden in Google. Dit heeft alles te maken met SEO (zoekmachineoptimalisatie). Net als bij social media wil Linktree zoveel mogelijk bezoekers trekken om populairder te worden. Maar dit is niet voordelig voor jou.
Als je je eigen pagina gebruikt, kun je deze optimaliseren voor Google. Je kunt zoekwoorden toevoegen en de links direct naar je websitepagina’s doorsturen.
Dit maakt je website relevanter voor Google en zal resulteren in een hogere rangschikking in de zoekresultaten.

Dus wat is nu de oplossing?

Het alternatief voor Linktree is dus om je eigen pagina te maken op je website.
Ik heb bijvoorbeeld www.anitafaber.nl/info gemaakt (zie ook de afbeelding bij deze blog).
Hier heb ik mijn eigen branding toegepast en de belangrijkste pagina’s geplaatst die al beschikbaar zijn op mijn website.

Let er wel op dat Instagram door veel mensen via hun mobiel wordt bekeken.
De pagina die je maakt moet dus zeker mobielvriendelijk zijn.
En daarnaast uiteraard ook wel toonbaar voor op desktop en tablet, voor de uitzonderingsgevallen (zoals ik, ik bekijk Instagram vaak via mijn laptop).

Hoe maak je je eigen linkpagina?

E

Maak een pagina aan op je website en geef deze een naam naar keuze, zoals instagram, info, start-hier, links of iets dergelijks. Dan wordt de link dus bijvoorbeeld zoals bij mij www.anitafaber.nl/info.

E

Bouw je pagina op en houd het ontwerp zo eenvoudig mogelijk. Het is een praktische pagina, dus minder designelementen zijn beter. Gebruiksvriendelijkheid is hier belangrijk. Plaats alleen links op de pagina en eventueel een profielfoto zoals je die op Instagram hebt, je logo of naam. Houd het simpel.

E

Wanneer je tevreden bent met je pagina is het belangrijk dat je goed checkt of hij inderdaad correct wordt weergegeven op mobiel.

E

Kopieer de URL en plaats je deze in je Instagram-profiel (in je bio dus).

En dat is eigenlijk alles! Een kleine wijziging, maar wel effectief.

Mocht je dit te ingewikkeld vinden, dan kan ik je wellicht helpen.
Wanneer jouw website met Divi is gebouwd, dan kan ik je een pagina voor je maken. Met jouw logo/afbeelding en helemaal in jouw huisstijl met jouw kleuren. Het enige dat jij hoeft te doen is aangeven welke linkjes er moet worden verwezen op die pagina.
Kosten: € 39,95 excl btw.

Meer van dit soort gedachtenspinsels lezen?

de professionele uitstraling die past bij de professional die jij inmiddels bent