Deze blog is anders dan je van mij gewend bent. Ik wil graag iets heel persoonlijks delen dat werkelijk niets met mijn bedrijf te maken heeft.
Maar ik wil dit delen omdat ik zou willen dat iemand het mij had verteld. Het liefst zo’n 30 jaar geleden….

Mogelijk kom je na het lezen van de volgende alinea tot de conclusie dat deze blog totaal niet interessant is voor jou. Dat is okee. Ik schrijf deze blog voor diegenen die wel herkenning voelen. Al geef ik er maar 1 iemand inzichten mee, dan heb ik dat in ieder geval bereikt. Want de struggle die ik al de jaren heb gevoerd, wil ik graag voor anderen voorkomen.
Ik heb er totaal geen commercieel belang bij en probeer je niets te verkopen 😉

Wat ik met je wil delen is hoe ik de sleutel heb gevonden waarmee het mij eindelijk lukt om gewicht te verliezen. Wat voor mij werkt. Waar ik denk dat het mis gaat in mijn lichaam. En waarvan ik denk dat het bij anderen mogelijk ook mee mis gaat. Omdat als je mijn verhaal herkent je móet weten wat ik nu weet. Omdat het eigenlijk zo simpel is, maar het zo lang heeft geduurd voor ik het ontdekte. En dat wil ik voor anderen voorkomen.

Mijn achtergrond

Mijn hele leven worstel ik al met mijn gewicht en overgewicht. Dat begon al rond mijn 18e. Achteraf gezien toen pas, hoewel ik vanaf mijn vroege puberteit al vond dat ik te dik was. Daardoor plaatste ik mezelf in een isolement. Ik droeg verhullende kleding, droeg geen korte mouwen omdat ik mijn armen te dik vond, en bikini’s of badpakken en alle activiteiten die daarmee te maken hadden meed ik. Wat maakte ik het mezelf lastig. Een stiefvader die bij alles wat ik at riep dat ik er een dikke kont van kreeg hielp daar ook niet bij. Was ik ook te dik? Als ik mezelf nu op foto’s terug zie dan zeg ik hartgrondig: nee!

Als een soort self fulfilling prophecy was ik rond mijn 18e toch behoorlijk zwaar. Met mijn 1.67 lengte woog ik 79 kilo. Ik zal details besparen, maar in de jaren tot mijn 27e heb ik op hele verkeerde manieren (vaak helaas nog met resultaat ook) geprobeerd gewicht te verliezen. Onder andere door het slikken van afslankpillen die amfetaminen bevatten. Ze waren in Nederland verboden, online kopen kon toen nog niet, dus ik reed er speciaal voor naar Belgie. In die periode was ik super slank (voor mijn doen, ik woog toen 62 kilo) maar ik kan me hele delen uit die tijd niet meer herinneren. Gewoon een zwart gat.
Jaren later, toen ik uiteraard weer was aangekomen omdat ik de pillen niet meer slikte en mijn lijf gewoon weer zijn oude gang ging, ben ik Herbalife shakes gaan gebruiken. Ook daarin sloeg ik door. In plaats van dat je er 1 of 2 maaltijden mee vervangt, verving ik al mijn maaltijden. Ik leefde dus alleen op de vloeibare shakes. En weer was ik lekker slank. Tot ik weer gewoon ging eten en mijn lijf wederom gewoon weer op de oude manier verder ging. Met uiteraard als gevolg dat die verloren kilo’s er gewoon weer bij kwamen. En meer.

In de jaren daarna, tot laten we zeggen eind 2019 heb ik werkelijk álle manieren van afvallen geprobeerd. Noem een dieet en ik heb het gedaan. En telkens zonder (blijvend) resultaat. Naar mate ik ouder werd merkte ik dat het ook nog eens tegen me ging werken. Niet alleen viel ik niet af, maar ik werd ook alleen maar zwaarder. Langzaam aan kropen de kilootjes er stiekem bij.
Zelfs toen ik een jaar lang 3 keer per week intensief ging sporten en daarnaast heel erg op mijn voeding lette, was er na een jaar werkelijk niets veranderd in mijn gewicht, mijn spiermassa of mijn vetpercentage. Radeloos was ik.

Minder eten, meer eten, sporten, alles heb ik uitgeprobeerd. De laatste 2 a 3 jaar werd het erger onder invloed van de overgang. Het leek wel of ik van lucht nog zwaarder werd.

Je moet het loslaten’, was het advies dat ik kreeg. ‘Het zit tussen je oren’.
Dus….dan probeer je het los te laten. Wel opletten wat je eet, maar accepteer wat is en vecht er niet tegen. Helaas hielp dat ook niet.
En altijd bleef er maar een gevoel bij mij knagen dat het niet aan mijn voedselinname lag, maar dat er gewoon in mijn lichaam iets niet goed ging met de verwerking ervan. Dat mijn lichaam anders om ging met het verwerken van voedsel dan bij andere mensen.

“Het lijkt wel of mijn lijf iets anders doet met het verwerken van eten en drinken dan bij andere mensen,” riep ik vaak gefrustreerd uit.

En inmiddels ben ik erachter dat dat ook écht zo is.

De sleutel die voor mij werkt

Wat ik nu met je ga delen, is voor mij de sleutel geweest die voor mij werkt. Inmiddels denk ik ook dat wat mijn sleutel is, niet voor iedereen de sleutel hoeft te zijn. Ieder lichaam is anders. Maar ik denk wel dat er in de basis een aantal dingen zijn die voor iedereen goed zijn en goed werken. En ik deel ze, omdat ik zou willen dat iemand mij dit jaren geleden had verteld. Ik heb geen commercieel belang, ik heb ook niet tot doel om zieltjes te winnen. Doe er je voordeel mee als je herkenning voelt bij wat je zojuist hebt gelezen. Als ik jou ermee help dan heb ik mijn doel al bereikt.
Uiteraard zullen er voor- en tegenstanders zijn over mijn inzichten en methodiek. En dat mag, dat is okee. Zoals ik al zei, dit werkt voor mij en wie weet ook voor anderen. En misschien niet voor jou.

Sinds 30 april jl. eet ik ketogeen. Een stukje verderop leg ik je uit wat dat inhoudt. Maar eerst wil ik je vertellen wat het mij heeft opgeleverd:

  • In 6 weken tijd ben ik 7 kilo verloren
  • Ben ik centimeters in omvang kwijt
  • Ik heb veel meer energie, ook ’s avonds, terwijl ik dan voorheen de energie uit mijn tenen moest halen.
  • Na een maaltijd niet meer het gevoel alsof er een baksteen in mijn maag ligt
  • Ik slaap als een roos
  • Ik heb geen overgangsklachten meer (stijve spieren, opvliegers)
  • De huid van mijn gezicht ziet er rustig en fris uit
  • Ik heb geen eczeemklachten meer
  • Mijn darmklachten zijn verdwenen

Hoe je lichaam koolhydraten en suikers verwerkt

Om te begrijpen hoe ketogeen eten werkt moet ik je eerst iets uitleggen over het lichaam en hoe dat werkt met het verwerken van koolhydraten en suikers. En dit is mijn theorie, mijn uitleg, ik ben geen specialist, dit is hoe ik denk dat het werkt:
Bij een normaal (haha) mens is het zo dat als je koolhydraten of suikers eet, dit in je lichaam onder invloed van insuline wordt omgezet in glucose. Die glucose vormt energie voor je lichaam. Bij de meeste mensen gaat het omzetten naar glucose en dus energie en het verbruiken van die energie goed.
Maar bij sommige mensen gaat er in dat proces iets mis. De glucose worden niet goed aangemaakt/verwerkt, niet goed verbruikt of verbrand en daardoor omgezet in vet. En dat is dus hoe overgewicht ontstaat. Je lichaam slaat die glucose dus op als vet in plaats van dat het wordt omgezet in energie en wordt gebruikt door je lichaam.

Stress is niet goed voor je

Dan wil ik nog iets belangrijks met je delen. En dat is een bewezen feit. Bij ieder mens wordt het hormoon cortisol aangemaakt. Cortisol wordt ook wel het stresshormoon genoemd omdat het vrijkomt bij elke vorm van stress, zowel fysiek als psychologisch. Het zorgt ervoor dat bepaalde eiwitten in spieren worden afgebroken waarbij aminozuren vrijkomen. Hiervan kan glucose (energie) worden gemaakt.
Glucose…..daar is ie weer. Als je lijf dus niet goed omgaat met het verwerken van glucose, dan zorgt dit stresshormoon dus eigenlijk voor vetopslag. Als je gaat googlen dan zul je dat ook teruglezen.
Waarom vertel ik je dit nou? Hierboven lees je “cortisol komt vrij bij elke vorm van stress, zowel fysiek als psychologisch“. Fysieke stress! Sporten dus. In mijn geval verklaart dat waarom ik mezelf alleen maar tegenwerkte door 3 keer per week intensief te gaan sporten (en met intensief bedoel ik bodypumpen, bootcamps, HIIT-trainingen). Ik maakte daarmee cortisol aan, dus glucose en daarmee maakte ik het voor mijn lichaam alleen maar lastiger want die wist tenslotte niet hoe het glucose moest omzetten naar energie en sloeg het daarvoor in de plaats op als vet.

Ik deel nu met je wat voor mij dus blijkbaar werkt.

Ketogeen eten is een manier van eten waarbij je je lichaam op een natuurlijke manier in ketose brengt. Ketose = vetverbranding. Dit doe je door niet alleen koolhydraatarm te eten, maar ook een bepaalde combinatie van hoeveelheden vetten, eiwitten en dus ook koolhydraten per dag te eten. Die hoeveelheden worden ook wel je “macro’s” genoemd.
Er zijn zogenaamde keto-apps waarmee je die macro’s/waardes kunt berekenen.
Bij ketogeen eten zijn die waardes, die hoeveelheden erg belangrijk, want die zorgen ervoor dat je lijf dus in staat van ketose (vetverbranding) komt. En dus het juiste gaat doen met het voedsel, de brandstof die het binnenkrijgt: omzetten naar energie in plaats van naar vet.

Je eet dus koolhydraatarm en in verhouding veel vetten. Dat klinkt heel gek als je bedenkt dat je juist je lichaam vet wil laten verbranden. Heel tegenstrijdig: Je eet veel vet en daardoor verbrand je vet. Maar het is écht zo.

Zoals ik al zei, die waardes, die macro’s, die zijn leidend. Iedere dag kijk je (eventueel met behulp van een app zoals ik dat ook doe) of je die waardes goed in verhouding hebt met wat je eet. Je richt je dus niet op calorieën zoals bij zo veel diëten. Natuurlijk heb je wel een richtlijn, want als je 3000 calorieën per dag eet en er maar 2000 verbruikt, dan zorgt dat nog steeds voor overgewicht. Het is dus zaak om een richtlijn voor je dagelijkse calorie-inname te hebben, maar het belangrijkste is dus dat de hoeveelheden koolhydraten, eiwitten en vetten eet die jouw macro’s zijn.

“Vetten zijn slecht voor je”

Dit is deels waar en deels helemaal niet waar. Verzadigde vetten zijn slecht voor je. Maar je lichaam gaat juist enorm goed op onverzadigde vetten. Denk daarbij aan kokosolie, olijfolie, ghee, roomboter, room, etc.
Hier kun je meer lezen over de uitleg over vetten en de invloed daarvan op je cholestrol. Er zijn overigens ook onderzoeken die uitwijzen dat je hersenen beter functioneren als je vet eet. Je hersenen hebben veel vetten nodig.

“Koolhydraten heb je nodig”

Dat klopt. Maar niet in de mate waarin ‘wij’ ze heden ten dage consumeren. In bijna alle voeding zitten koolhydraten. Maar in sommige producten heel veel. Enorm veel. Te veel. En dat zijn de koolhydraten die je niet nodig hebt. Denk daarbij aan aardappelen, rijst, pasta, brood, maar ook sauzen en ander bewerkt voedsel. Pakjes en zakjes. Allemaal producten met hoeveelheden koolhydraten die je lichaam in principe niet nodig heeft.

Okee, ik neem je even mee in wat cijfertjes.

Mijn macro’s zijn dagelijks als volgt:

  • Koolhydraten 25 gram
  • Eiwitten 69 gram
  • Vetten 104 gram

Hoe weet je nu wat en hoeveel je mag eten? Eigenlijk is het heel simpel:

  • Gebruik een app (bijvoorbeeld Yazio) en vul daar jouw waardes in
    je kunt daar dagelijks invullen wat je eet en dan zie je dus je dagtotaal van de drie waardes.
  • Sowieso is de richtlijn bij Keto/koolhydraatarm eten dat je naar de etiketjes van alles wat je eet moet kijken. Daar staat altijd aangegeven hoeveel gram koolhydraten per 100 gram het product bevat. De richtlijn is dat je alles mag eten met 5 gram koolhydraten of minder. Alles dat meer dan 5 gram koolhydraten per 100 gram bevat mag je dus niet nemen.

Note: ik eet dus niet 104 gram vet per dag, maar ik eet voeding waar vet in zit, op de verpakking lees je hoeveel vet per 100 gram er in zit en al die grammetjes vet in die producten zijn dan opgeteld 104 gram. Hetzelfde geldt voor eiwitten. Ik eet heus veel meer dan 69 gram eiwitten op een dag. Het gaat om de ‘voedingswaarde eiwit’ die in alles wat ik eet zit.

Voorbeelden van wat ik dagelijks eet

Ik heb nu in 6 weken moeiteloos 7 kilo verloren. Dat is ruim 1 kledingmaat minder!
Moeiteloos is uiteraard een relatief begrip, want je moet kijken naar alles wat je eet en soms is het best puzzelen, maar ik word er wel steeds handiger in. En dus gaat het allemaal sneller met bedenken, invoeren in de app etc.
Maar jeetje, ondanks de overgangsklachten (lang leve het vrouw-zijn) raak ik dus op deze manier kilo’s kwijt! En redelijk makkelijk ook nog.

Denk je nou: “Dat koolhydraatarm is echt helemaal niks voor mij, ik kan mijn brood echt niet missen”?
Dat gold voor mij ook. Als er iemand een koolhydraatliefhebber is dan ben ik het wel. Vroeger bedacht ik altijd wat we voor avondeten gingen eten door te starten met de koolhydraten: “Waar heb ik vandaag trek in, aardappelen, pasta, rijst of mie?” en van daaruit ging ik verder denken.
Sla? Door mijn hele leven dieten te hebben gedaan die low calorie waren heb ik geleefd als een konijn. Ik kon werkelijk geen sla meer zien. En brood, heerlijk vind ik het!
En toch doe ik het nu zonder dat alles. Met ketogeen eten en dus die goede vetten, eet ik echt heerlijk:

  • Gebakken eieren met spek en tomaatjes als ontbijt
  • Bulletproof coffee of coconut coffee als ontbijt (dat is cappuccino met roomboter of kokosmelk in plaats van melk).
  • Groentesmoothie met kokosmelk
  • Salade met geitenkaas en gebakken pijnboompitjes
  • Carpacciosalade met pijnboompitjes en mosterd/balsamicodressing
  • Salade met rauwe ham en mayonaise
  • Mozzarellapannenkoekjes met blauwe bessen en griekse yoghurt
  • Koolraaptagliatelle met biefstuk en champignonroomsaus
  • Witlof met ham en kaas met bieslookroomsaus
  • Kipshoarma met zelfgemaakte knoflooksaus
  • Koolhydraatarme en suikervrije chocolademousse
  • Er zijn ook verschillende koolhydraatarme ‘broodvervangers’ waar dus geen meel aan te pas komt.

En zo kan ik eindeloos doorgaan. Zie je dat het lekkere dingen zijn? Het gaat er bij mij moeiteloos in hoor! En door die hoge hoeveelheid vetten zorgt dat niet alleen voor vetverbranding, maar ook door een langer verzadigd gevoel. En dus geen honger.
En wat ik ook een hele rare ervaring vond is dat je zoetbehoefte ook volledig weg is als je lijf eenmaal in ketose is en dus gewend is. 

Eén nadeeltje

Suiker en suikers uit koolhydraten (glucose) is verslavend voor je lichaam. Jouw lijf is dus gewend om die suikers te krijgen. Als je dus start met ketogeen eten en je lijf dus geen suikers meer krijgt in die hoeveelheden die het gewend was, dan kun je letterlijk afkickverschijnselen krijgen. Men noemt dat ook wel de ‘ketogriep’. Omdat je je dus grieperig kunt gaan voelen. Slap, misselijk, hoofdpijn, spierpijn. Bij de een duurt dat soms wat langer, bij de ander maar twee dagen. Zelf heb ik er helemaal geen last van gehad. Dat kan dus ook. Misschien is het ook afhankelijk van hoe veel koolhydraten en suikers je at voordat je startte.

Natuurlijk moet je bewegen maar beweeg natuurlijk

Sowieso is bewegen goed voor je. En essentieel als je je lijf dus wil helpen met die vetverbranding. Maar zoals je kon lezen werkte sporten mij dus alleen maar tegen. Om die reden sport ik dus ook niet, maar wandel ik iedere dag. Nog meer dan dat ik al deed. Ik heb een app op mijn telefoon gezet waarmee ik mijn stappen tel en ik probeer iedere dag de 10.000 stappen te halen. En dat werkt dus blijkbaar voor mij. Natuurlijk bewegen is blijkbaar wat werkt. Sporten is dus voor mij helemaal niet nodig. En in mijn geval dus ook niet slim. Althans, niet toen mijn lijf in de oude staat was. Misschien verandert er nu wel iets in mijn lichaam waardoor het wel het juiste gaat doen met glucose. Maar daar ga ik maar even niet vanuit. Misschien ontdekken ze ooit nog wel dat dit hele gedoe met glucose en de verkeerde verwerking ervan wordt veroorzaakt door een tekort aan een bepaald enzym of door een verkeerde chromosoom haha 😉

Blijf ik dan eindeloos ketogeen eten?

Ik ben nu 7 kilo afgevallen, maar ik heb een doel. Een streefgewicht. In totaal 12 kilo eraf. Ik ben dus al over de helft. En misschien ga ik dan voor de bonus, nog 2 kilo extra eraf.
En wat dan als ik dat bereikt heb? Een ding is zeker, ik ga nooit meer de hoeveelheid koolhydraten en suikers eten als ik deed. Omdat ik dus weet wat mijn lijf ermee doet, maar ook omdat ik me er op zo veel vlakken zo ontzettend goed bij voel. Op een gegeven moment moet ik uit de ‘afvalmodus’. Mag ik dus mijn verhoudingen wat gaan verhogen (hoe krijg ik het weg vraag ik me af).
Zal ik mezelf ook af en toe toestaan om bijvoorbeeld een gebakje te eten op een verjaardag. Of een broodje als we tijdens een motorrit op een terrasje gaan lunchen. Maar dit goede lichamelijke en mentale gevoel wil ik behouden. Dus het blijft dan wel koolhydraatbeperkt.

Keto uit zakjes (gemak uit een pak)

Dan nog even een persoonlijke noot van mij over het volgende. Ik zie de laatste tijd veel hemelhoog juichende berichten over zogenaamde ‘ketonen zakjes’. Met 1 zakje per dag breng je je lichaam in staat van vetverbranding, met ook een rits aan de voordelen die mensen ervan hebben. Ieder zijn ding, maar ik geloof er niet in. Je brengt je lichaam namelijk niet op een natuurlijke manier in staat van ketose (vetverbranding) maar door middel van een zakje (naar wat ik begrijp staat er op dat het natuurlijke, lichaamseigen ketonen zijn, hoe dan…).
Wat gebeurt er met je lichaam als je stopt met die zakjes? Heeft het dan geleerd om zelf vet te verbranden? Nou ja, dat zijn de vragen die ik mezelf stel en om die reden vind ik het persoonlijk geen goede oplossing. Maar dat is ook omdat ik in mijn verleden alle wondermiddelen om af te vallen al heb geprobeerd en uiteindelijk verandert dat niets aan de werking van je lichaam. Hoe je lichaam verwerkt wat je eet en drinkt. Die verandering kun je naar mijn idee dus alleen maar zelf bewerkstelligen en niet met pakjes, zakjes, pillen of shakes.

Interesse? Ga eens zelf op nader onderzoek uit

Heb je nou helemaal tot hier gelezen en voel je herkenning of vielen er kwartjes? Ben je nou nieuwsgierig geworden naar ketogeen eten? Zoals ik al zei, ik heb geen enkel commercieel belang, ik wilde alleen delen wat voor mij werkt omdat ik had gewild dat iemand mij dit jaren geleden had verteld.
Over ketogeen eten, ook wel keto genoemd, valt online genoeg informatie te vinden. Niet alleen uitleg over hoe het werkt, maar ook oneindig veel recepten en ervaringen van mensen die met deze manier van eten van obese naar superslank gingen.

Veel liefs en doe er je voordeel mee!

PS: Zoek je een plek waar je meer informatie kunt vinden of je vragen stellen aan anderen die al langer ketogeen/koolhydraatarm eten?
Dan nodig ik je graag uit voor mijn https://www.facebook.com/groups/2393959730904334/Facebookgroep:

De professionele uitstraling die past bij de professional die jij inmiddels bent.

High end branding voor high end ondernemers

Vertel me meer!