Afgelopen maandag deelde ik mijn koerswijziging naar rebranding met de wereld. Vol enthousiasme bracht ik het nieuws naar buiten. Super spannend, want ik vond het zelf briljant omdat het zo logisch was en zo bij me paste. Dus ik kon niet wachten om te horen of anderen het net zo fantastisch en net zo logisch vonden. Het bleef opvallend stil. Twijfel sloeg toe. Had ik er wel goed aan gedaan? Waarom reageerden mensen niet?

Uiteraard heb ik mijn klanten en mijn team het eerst geïnformeerd over mijn koerswijziging naar rebranding. Ook heb ik een blog geschreven en het op social media gedeeld. Vol enthousiasme bracht ik het nieuws dus naar buiten. Super spannend, want hoe zou er gereageerd gaan worden? Zouden mensen het net zo logisch en briljant vinden als ik?

Ik deelde het nieuws met zo’n 3000 mensen. De blog werd 189 keer gelezen. En het bleef stil. Afgezien van een paar likes en een handjevol reacties kreeg ik geen reacties. Niet voor de schermen, maar ook niet achter de schermen.
Hét moment waar ik zelf zo enthousiast over was, werd door de buitenwereld niet met het zelfde enthousiasme ontvangen. Twijfel sloeg toe. Had ik er wel goed aan gedaan? Waarom reageerden mensen niet?

Hallo reptielenbrein!!

We hebben allemaal een deel in ons hersenen dat reptielenbrein wordt genoemd. Het heeft een aantal functies, die zorgen voor onbewuste zaken. Maar even kort gezegd: het zorgt ook voor het zogenaamde ‘fight or flight’-gevoel. In een situatie van angst, gevaar, stress of wanneer je iets niet onder controle hebt, neemt je reptielenbrein het over. En gelukkig heb ik een goed functionerend reptielenbrein. Een reptielenbrein dat niet gaat voor ‘flight’ (vluchten) maar voor ‘fight’ (vechten).
Want waar héél even de twijfel toesloeg en ik me bedacht of ik wel de juiste keuze had gemaakt om me te herpositioneren met rebranding, nam mijn reptielenbrein het al snel over en liet me het volgende inzien:

Hoe het voelde toen ik ontdekte dat ik onder mijn huidige klantenkring eigenlijk alleen maar ideale klanten had

Hoe het voelde toen ik benoemde wat ik aan die klanten het leukst vond

Hoe het voelde toen ik benoemde van welke werkzaamheden die ik tot op dat moment deed de meeste energie kreeg

Hoe ik helder kreeg dat ‘het beestje een naam had’, namelijk rebranding

Hoe ik vervolgens een soort energieboost kreeg

Hoe het op dat moment ook gelijk helemaal helder werd, alsof het universum zei: Yes!

Wat mijn nieuwe doelgroep is

Wat mijn nieuwe aanbod moest worden

Dat ik een ander verdienmodel kan gaan hanteren en voorgoed van ‘uurtje factuurtje’ af ben

Wat de problemen zijn waar mijn doelgroep tegenaan loopt

Dat ik daar zelf eigenlijk het mooiste voorbeeld van ben en een aantal van mijn vaste klanten ook

Dat mijn ervaring met alle techniek rondom het online ondernemen van de afgelopen 4 jaar een enorme toegevoegde waarde heeft

Dat ik een manier heb gevonden waarbij ik mijn creativiteit nóg meer kan inzetten

Dat dit een manier is waarbij ik al mijn kennis en ervaring van de afgelopen 4 jaar ondernemen kan benutten, wat ik zo graag wilde maar in mijn oude werk niet kon

Dat ik echt vól energie zit en vanuit die energie direct aan de omslag ben begonnen

Dat ik alle negatieve gevoelens mag loslaten, want de eerste geïnteresseerden hebben zich al gemeld (dus waar zeur ik over)

Dat het echt helemaal okee is want dat het enige belangrijke is wat ík erbij voel en wat ik erbij voel heb je hierboven kunnen lezen.

Maar wáárom bleef het dan stil?

Waarom zo weinig mensen reageerden? Wie zal het zeggen. Misschien reageerde men niet omdat ik niet letterlijk vroeg “Wat vinden jullie ervan?”. Misschien denken mensen: “Rebranding. Okee. Koekkoek”. Misschien denken mensen wel “Briljant, waarom heb ik daar niet aan gedacht?”. En zo zou ik nog meer positieve en negatieve gedachtes kunnen opsommen, maar daar ga ik mijn energie maar niet eens in steken. Het belangrijkste is wat ik erbij voel. En voor mij voelt dit helemaal okee.

De zelfde energie

Waarom ik zo zeker weet dat dit de juiste keuze is, ondanks dat het heel spannend voelt en de twijfel even toesloeg? Omdat ik nog steeds die enorme vibe voel. Die energie als ik hier over nadenk. Het is dezelfde energie die ik 4 jaar geleden voelde toen ik startte als zelfstandig ondernemer. Ook toen voelde ik zó sterk dat wat ik toen wilde gaan doen de juiste beslissing was. Voelde ik diezelfde energie. Ben ik met overtuiging gestart en dat heeft er sindsdien voor gezorgd dat ik een goed lopend bedrijf met een team van 4 fijne dames heb. Ik groeide alleen uit mijn jasje en nu heb ik weer een passend jasje gevonden dat me de zelfde energie geeft als toen. En die energie kan ik goed gebruiken, want het gaat allemaal niet vanzelf. Ook hierbij zal ik weer heel veel acties moeten ondernemen. Zorgen dat mijn nieuwe richting bekendheid krijgt. Zichtbaar maken. Kenbaar maken. Weer al die ‘enge’ stappen zetten, maar weet ik ook dat juist die je vooruit helpen. Dus ik kijk er naar uit.

Nieuw en spannend, maar ook eigenlijk weer niet

Teleurgesteld dat er niet zo enthousiast werd gereageerd als dat ik hoopte? Natuurlijk.
Maar nog steeds vind ik het een briljante vondst. De next step die ik zocht. Ik wist niet dat het beestje een naam had. Ik wist alleen dat ik ondernemers wilde helpen die al een paar jaar bezig zijn, net als ik, en die merken dat hun uitingen niet meer bij hun passen. Dat ze uit hun jasje zijn gegroeid. En behoefte hebben om naar buiten te treden als de professional die ze inmiddels zijn. Het bleek rebranding te heten. En ik had een aantal vaste klanten waar ik al een paar jaar mee samenwerk afgelopen maanden al geholpen met hun rebranding.

Herken jij jezelf nou ook in dit verhaal, dat je jas eigenlijk niet meer bij je past omdat je jezelf inmiddels hebt ontwikkeld en bent gegroeid als ondernemer? Dat je naar buiten wil treden als de professional die jij inmiddels bent? En vind je het eigenlijk ook eng? Want het ging tot nu toe prima, en die jas, tja… En houdt dat je nu tegen? Kijk dan eens op mijn website. Misschien kan ik je helpen om de stap met dezelfde overtuiging en energie wél te zetten. Want eigenlijk weet jij toch ook dat jezelf professioneler neerzetten je alleen maar nog verder gaat helpen.

O ja, enne….wat vind je nou eigenlijk van mijn koerswijziging? (Ik vraag het maar even, misschien krijg ik dan wel reacties 😉 ). Leuk als je het met me deelt!

De professionele uitstraling die past bij de professional die jij inmiddels bent.

High end branding voor high end ondernemers

Vertel me meer!

Wil je niets van mij missen? 

Vul hieronder je gegevens in.
Ik stuur je mijn blogs en ander nieuws persoonlijk toe!

Je ontvangt maximaal 1x per week een mail.

dit veld niet invullen s.v.p.

Van 21 december 2019 t/m 5 januari 2020 genieten mijn team en ik van onze kerstvakantie.
Fijne feestdagen en tot in 2020!

Q