Een krachtige branding is veel meer dan een paar kleuren en een font
Veel ondernemers onderschatten het belang van branding. Het is het ondergeschoven kindje bij het ondernemen. En dat is zonde, want een goede branding is één van de meest essentiële onderdelen voor het succes van je onderneming. In deze blog vertel ik je over de componenten die ervoor zorgen dat je een krachtige branding ontwikkelt die zal bijdragen aan het succes van je onderneming. Want een goede branding bestaat uit veel meer dan alleen een logo, kleuren en een font.
Bij de start van het ondernemen ontwikkelen veel ondernemers zelf een soort branding en soms wordt er een designer ingehuurd om een logo te ontwikkelen. Aan de hand van dat logo, dat eigenlijk vaak gekozen wordt op emotie/gevoel, wordt dan bepaald welke kleuren en fonts daar ‘leuk bij passen’. In het begin kan dat ook prima zijn, maar er komt een moment waarop je als ondernemer voelt dat je uitingen niet meer passen bij wie je bent geworden als ondernemer. Je hebt je ontwikkeld op persoonlijk vlak, maar ook in het ondernemen. Je hebt je expertise ontwikkeld en krijgt steeds helderder wie je ideale klant is, wat dus je doelgroep is, maar ook wat je aanbod aan hen is. Hoe je jezelf wil positioneren. En vaak past dan het ‘beeld niet meer bij het geluid’. Je voelt dat je je oude jas ontgroeid bent.
Tijd voor een professionelere branding!
Bij de start van het ondernemen ontwikkelen veel ondernemers zelf een soort branding en soms wordt er een designer ingehuurd om een logo te ontwikkelen. Aan de hand van dat logo, dat eigenlijk vaak gekozen wordt op emotie/gevoel, wordt dan bepaald welke kleuren en fonts daar ‘leuk bij passen’. In het begin kan dat ook prima zijn, maar er komt een moment waarop je als ondernemer voelt dat je uitingen niet meer passen bij wie je bent geworden als ondernemer. Je hebt je ontwikkeld op persoonlijk vlak, maar ook in het ondernemen. Je hebt je expertise ontwikkeld en krijgt steeds helderder wie je ideale klant is, wat dus je doelgroep is, maar ook wat je aanbod aan hen is. Hoe je jezelf wil positioneren. En vaak past dan het ‘beeld niet meer bij het geluid’. Je voelt dat je je oude jas ontgroeid bent.
Tijd voor een professionelere branding!
Het belang van een sterk merk
Kijk eens naar succesvolle merken. Zij hebben allemaal geinvesteerd in het ontwikkelen van branding. Zonder twijfel durf ik dat te zeggen. Krachtige, sterke merken met als resultaat herkenbaarheid, vertrouwen en dus kopen.
Een brand is eigenlijk een optimale koppeling van een krachtige merkstrategie en creatieve vormgeving. Zodat innerlijk, uiterlijk en gedrag goed op elkaar aansluiten. En het merk een relevante, onderscheidende en geloofwaardige positionering heeft ten opzichte van haar concurrenten.
Maar hoe doe je dat?
Proces van branding ontwikkelen
Zoals ik al zei, een krachtige branding is veel meer dan keuze uit kleuren en fonts.
Om je branding te ontwikkelen zijn er 3 stappen:
#1 Mentale merkidentiteit
Het verwoorden van de meest relevante positie, koers en ambitie van je onderneming, je merk.
#2 Visuele merkidentiteit
Het ontwerpen van een aantrekkelijke en onderscheidende look & feel van je merk.
#3 Merkactivatie
Je merk, je branding tot leven laten komen in het hoofd en hart van de doelgroep.
1. Mentale merkidentiteit
De mentale merkidentiteit geeft invulling aan de merkstrategie met de koers van je merk. Het is de basis voor het onderscheidend positioneren. En dat is wat je wil: je onderscheiden van anderen in jouw markt. Je mentale merkidentiteit stel je samen uit een paar onderdelen:
- Merkvisie: jouw visie op de markt over een aantal jaar en de positie die je merk dan kan hebben.
- Merkmissie: de interne opdracht om de merkvisie te realiseren.
- Merkwaarden: drie woorden die aangeven wat het merk uniek en waardevol maakt voor de primaire doelgroep.
- Merkpersoonlijkheid: het karakter van je merk, bijvoorbeeld omschreven als mens of vergeleken met andere merken.
- Merkbelofte: de samenvatting van het merk in één zin (de pay-off).
- Merkessentie: de kern van het merk in één of twee woorden.
2. Visuele merkidentiteit
De vormgeving van een merk bestaat uit veel meer dan alleen het logo. Je branding is eigenlijk een beleving vanuit alle zintuigen. Dat is natuurlijk anders als je een dienst aanbiedt, maar ik som ze hieronder toch even in hun geheel op:
- Zien: de onderscheidende visuele aspecten zoals kleuren, lay-out, fotografie, etc.
- Voelen: de onderscheidende voelbare aspecten, zowel fysiek als mentaal.
- Horen: de onderscheidende geluiden die aan je merk gekoppeld zijn.
- Proeven: de onderscheidende specifieke smaak van de producten.
- Ruiken: de onderscheidende geur die aan je merk is gekoppeld.
- Tone-of-voice: de taal die je spreekt: “u” of “jij”), vaktermen, etc.
Je mentale merkidentiteit aangevuld met de specifieke onderscheidende aspecten van je visuele merkidentiteit vormen de kern, de basis van je branding.
3. Visuele merkidentiteit
We gaan even verder met de volgende en laatste stap in het proces van het ontwikkelen van een krachtige branding:
Als je je merkstrategie en mentale merkidentiteit hebt bepaald en de visuele merkidentiteit is ontworpen, dan kom je op een punt dat je alles gaat vormgeven.
Bij de digitale merkuitingen kun je denken aan de website, webshop, SEO, online adverteren, online video, social media, e-mailmarketing en presentaties.
Bij de fysieke merkuitingen kun je denken aan visitekaartjes, brochures en flyers, bedrijfsruimte, beurzen, events, maar ook een brand manual is van belang. Met een brand manual bewaak je de huisstijl als je met een team werkt.
Tot slot is het zaak dat je je branding consistent gaat toepassen. Consistent en consequent. Je doel is namelijk om je merk tot leven laten komen in het hoofd en hart van je doelgroep.
Ga jezelf eens na, je hebt ongetwijfeld zelf ook voorkeur voor bepaalde merken. Hoe consistent en consequent zijn zij? Hoe doen ze dat? En wat zijn hun kenmerken? En wat trekt jou daar zo in aan?
Branding APK
Wil je eigenlijk eerst wel eens weten wát er dan bij jou zou kunnen worden verbeterd aan je branding? Dan is de Branding APK misschien iets voor jou. Tijdens een Zoom-meeting kijken we samen naar jouw huidige uitingen en branding en geef ik je advies over de verbeterpunten. Na ons gesprek ontvang je het advies in een uitgewerkt document. De beslissing of en hoe je dit daarna gaat implementeren is volledig aan jou.