Hoe verkoop je je online programma

Hoe zonde is het om een investering te doen in het bouwen van een online leeromgeving, in het inrichten van een online programma of training, als je het daarna vervolgens niet aan de man kunt brengen en het je dus niets oplevert?
In deze blog lees je wat er nodig is om je online programma succesvol te verkopen.

De online programma’s vliegen als paddenstoelen uit de grond. Het lijkt wel of iedereen aanbiedt om te helpen bij het bouwen van online leeromgevingen en het inrichten van je online programma.
Ik kan me voorstellen dat dat nu inderdaad prioriteit heeft bij een hoop ondernemers: de omslag maken van offline naar online ondernemen. Je aanbod in een online vorm aanbieden.

Maar… heb je ook al nagedacht over hoe je je online programma of training aan de man gaat brengen? Hoe is het gesteld met jouw online bereik en je online zichtbaarheid? Heb je een plan voor promotie of een grootse lancering van je online programma?

In het verleden bouwde ik veel online leeromgevingen voor mijn klanten. Omdat ik toen minder ervaring had dan ik nu heb, v.w.b. mijn expertise maar ook als ondernemer, vroeg ik vaak niet door aan mijn klanten. Zij wilden dat ik een online leeromgeving bouwde en een mooie salespagina waar dan alle informatie stond en waarmee het online programma kon worden gekocht. Dus dat deed ik.
En als die leeromgeving en salespagina dan klaar waren, volgde in heel veel gevallen de volgende vraag van mijn klant:

“En hoe ga ik dit online programma nu aan de man brengen?”

Dan bleek dat de klant in kwestie totaal geen strategie of fundament had. Er was geen sprake van online bereik of online zichtbaarheid. Er was geen lanceerplan, geen marketingfunnel, als er al potentiële klanten waren dan beleefden die geen klantreis.

Dan ben je dus roepende in een lege woestijn.

Ik schreef er in februari 2019 al een blog over. Over dat mensen niet out of the blue geld gaan uitgeven aan iets wat jij aanbiedt. Over dat mensen een ‘klantreis’ moeten doorlopen. Eerst een stukje gratis kaas moeten proeven, zodat ze kunnen besluiten of ze de kaas lekker vinden en ze er een onsje van willen kopen. En als ze dan de smaak te pakken hebben, dan kopen ze een kilo kaas: je online programma.

Met al het aanbod dat je nu ineens overal ziet om online leeromgevingen te bouwen zodat je online programma’s of online trainingen kunt gaan aanbieden, bedenk je vooral eens of je het hele voortraject ook al hebt ingericht. Of je je gratis blokjes kaas al aanbiedt. Of je al een onsje kaas klaar hebt liggen voor die mensen die je gratis kaas konden waarderen. En als dat zo is, dan is het een goed moment om je online leeromgeving te gaan bouwen en je online programma te lanceren.

Als het goed is heb je dan namelijk online bereik. Online zichtbaarheid. Heb je de middelen om die mensen te bereiken die bereid zijn die kilo kaas te kopen. Want zonder dat heeft het weinig zin om investeringen te doen in het bouwen van een online leeromgeving.

Deze blog schrijf ik uit frustratie

Ik heb in de afgelopen 5 jaar veel online leeromgevingen voor klanten gebouwd. Maar ik doe meer dan dat. Ik richt dus ook alles in om de gratis blokjes kaas aan te bieden, de onsjes kaas die daarna volgen, de mailfunnels die ervoor zorgen dat mensen weten dat je naast je onsje kaas ook een kilo kaas verkoopt, etc.
Want ik zie mijn klanten graag succesvol worden. En daar ging het dus iets te vaak mis omdat ze direct probeerden die kilo kaas te verkopen aan mensen die de kaas nog nooit hadden geproefd. En vervolgens kwam er niemand om die kilo kaas te kopen…

En dat frustreert mij dus ook, dus ik denk graag mee om dat te verbeteren.
Zodat de investering die je hebt gedaan in de bouw van een online leeromgeving en de inrichting vna een online programma ook écht iets gaat opleveren.

Heb je dus behoefte aan méér dan alleen het bouwen van een online leeromgeving?
Kijk dan eens op mijn website bij ‘Technische totaaloplossing’, want daar zie je wat er allemaal nodig is als je je zaakjes goed op orde wil hebben en succesvol wil worden als online ondernemer. Want zonder zaaien geen oogst. Je zult dus eerst moeten zaaien. En na deze blog lijkt het me onnodig te zeggen dat ik je daar graag bij help.

TRANSFORMEER JOUW BRANDING VAN GEMIDDELD NAAR ICONISCH

Je jas is verouderd en het is tijd voor een nieuwe.

de professionele uitstraling die past bij de professional die jij inmiddels bent