Ja, ik hoor je denken: “Dat is lekker makkelijk gezegd, focus…. Hoe doe je dat?”

Om te beginnen door je voor te nemen dat je je in 2017 alleen nog maar gaat richten op jouw expertise. Ga je niet langer bezig houden met alle randverschijnselen er omheen. Al die dingen die nodig zijn om het voor elkaar te krijgen dat je stappen gaat zetten. Het klinkt misschien heel simpel, maar focus je op de dingen die jouw expertise vergen en niet op de dingen die jouw expertise niet nodig hebben.

En ik hoor je weer denken: “Ja, maar om stappen te zetten heb ik toch ook mijn expertise nodig?”
Dat is deels waar. Je zult stappen moeten gaan zetten die te maken hebben met jouw expertise. Maar om ze daadwerkelijk te realiseren heeft het jouw expertise niet nodig.

Om een paar voorbeelden te noemen: Wil je je bereik vergroten? Dat kun je doen door een weggever aan te bieden. Door een challenge te gaan doen. Door gratis webinars te gaan geven.
Wil je je producten online gaan aanbieden? Een online training? Waarbij mensen dus online moeten gaan betalen? Natuurlijk, de inhoud van je weggever of je challenge heeft jouw expertise nodig, maar alle techniek om het aan te kunnen bieden niet. De inhoud van je webinar heeft jouw expertise nodig, maar het webinar geven zelf niet, je hoeft je niet per se in de techniek te verdiepen.
En natuurlijk hebben de lessen van jouw online training jouw expertise nodig. Maar het bouwen, de techniek achter die online training, heeft jouw expertise niet nodig.

Ik zie het nog te vaak gebeuren: je denkt dat je het allemaal wel zelf kunt als je je er maar in verdiept. Je hebt ook geen geld om dit soort dingen uit te besteden, dus je zult het ook wel zelf moeten doen.

Herkenbaar? Lees dan vooral nog even door, want ik verzeker je dat wat je denkt niet juist is.

Je hebt geen geld om te investeren in iemand. Dat herken ik wel. Toen ik vorig jaar met mijn bedrijf startte had ik een zeer beperkt potje geld waarmee ik kon investeren. Maar op een gegeven moment ontdekte ik dat ik, om vooruit te komen, toch echt moest gaan investeren in bepaalde dingen.
Ik moest me ontwikkelen om mijn doelgroep te kunnen bieden wat ik wilde. En dus heb ik dat beetje geld dat ik had heel overdacht besteed aan twee trainingen. Ik ben dus niet zelf gaan uitzoeken hoe dingen werkten, maar ik ben daarin teruggevallen op de expertise van anderen.
En dat bleek een juiste keuze. Vanaf dat moment ging mijn bedrijf lopen, kreeg ik klanten en bleven de klanten maar komen. Het bleek dus een goede beslissing om dat beetje geld dat ik had uit te geven. Uit te geven aan expertise van anderen die ervoor zorgden dat ik stappen zette.

Heb jij nou zelfs geen klein potje met geld en dus niets te besteden? Ga dan toch nog steeds niet zelf zitten puzzelen en knutselen, maar stop je energie in het creëren van geld! Vind een manier om met jouw expertise toch een betaald product te creëren zodat je geld verdient, dat je dus weer kunt besteden aan een ander die een expertise heeft die jij niet hebt om jou te helpen met de techniek. Haal desnoods je zolder leeg en verkoop alles dat je kunt verkopen op Marktplaats. Maar vind een manier om geld te creëren en ga alsjeblieft niet zelf zitten puzzelen met techniek. Het is jouw expertise niet en het kost je heel veel onnodige tijd en energie!

Ik zie het nog te vaak gebeuren: ondernemers die geen geld hebben die dan vervolgens zelf aan de slag gaan met het maken van weggevers, hun website en zelfs hun eigen online training in elkaar gaan zitten knutselen. Hóe veel tijd gaat daar voor jou in zitten? Uitzoeken, puzzelen, om je heen vragen hoe anderen dat gedaan hebben? En wat zet je dan vervolgens kwalitatief neer? En hoeveel tijd heeft jou dat gekost, waarin je eigenlijk dus ook al geld had kunnen verdienen?

Een ander voorbeeld: een training of workshop volgen om je online training zelf te maken.
En dan zijn de kosten voor die training of workshop nog eens zeer overzichtelijk ook. Het zou de oplossing voor je kunnen zijn. Alleen zit je dan nog steeds wel zélf dingen te doen die jouw expertise eigenlijk helemaal niet nodig hebben. Jouw kostbare tijd in dingen te steken, die eigenlijk jouw werk helemaal niet hoeven te zijn. Ben je je toch weer bezig aan het houden met techniek en alle randverschijnselen, terwijl techniek helemaal jouw ding niet is en je het ook helemaal niet leuk vindt of wil snappen.

Nog een laatste voorbeeld: je website. Eigenlijk vind je dat je website wel wat professioneler kan omdat je je beseft dat dát je visitekaartje is. Dat is waar je toekomstige klanten hun beslissing zullen nemen of jij de expert bent die zij zoeken. Wáárom kies je dan voor een goedkope doe-het-zelf-oplossing? Waarom kies je er dan voor om een gratis thema te nemen en zelf te gaan zitten knutselen, terwijl je met een kleine investering ook een expert kunt inhuren en een betaald thema en een betaalde content builder, zodat je ook echt een website hebt die professionaliteit uitstraalt? Waarom kiezen voor ‘net niet’ als je ook ‘helemaal wel’ kunt hebben?

Daar komt ie weer: mijn tip voor jou om te knallen in 2017 is: FOCUS!!
Focus je op wat belangrijk is. Focus je op je core business, jouw expertise.

En wil je producten vanuit je expertise online gaan aanbieden, ga die dan niet zelf proberen te maken, maar creëer geld en huur daar iemand voor in waarvan het haar/zijn expertise is.
Ik kan je verzekeren dat het voor je zal werken. Ik kan je verzekeren dat mijn klanten jou exact hetzelfde zullen zeggen. Ik kan je verzekeren dat zij hetzelfde hebben gedaan, dat ze zijn gaan focussen op hun expertise, niet zelf zijn gaan knutselen met de techniek en daarmee die stappen hebben gezet die ze in het afgelopen jaar wilden zetten. En dat kwam dus niet doordat ze het zelf hebben gedaan, maar omdat ze zijn gaan focussen op wat écht belangrijk was: hun expertise.

Ik wens je voor 2017 een succesvol en gezond jaar toe met vooral veel FOCUS!