Een webinar is een geweldig hulpmiddel voor het binnenhalen van zowel leads als het stimuleren van nieuwe verkopen. Webinars zijn daarom in een korte periode gegroeid tot het belangrijkste marketingmiddel voor leadgeneratie. Het houden van webinars kan goede leads en klanten opleveren. Mits je het natuurlijk goed aanpakt, de juiste mensen bereikt en je voldoende kijkers binnenhaalt.

Ja, webinars zijn pas effectief als verkooptool als voldoende mensen opdagen om die te bekijken. En hier gaat het vaak mis, want hoe krijg je voldoende aanmeldingen voor je webinar?

Hoeveel aanmeldingen heb je nodig voor je webinar?

Ga voor zoveel mogelijk aanmeldingen. Met je webinar wil je zoveel mogelijk personen bereiken. Waarom? Omdat de ervaring leert dat slechts 30 tot 60% van de personen die zich aanmelden, daadwerkelijk het webinar zullen bijwonen. Er zullen altijd uitvallers zijn. Dat kun je helaas niet voorkomen.

Nog een reden om zoveel mogelijk aanmeldingen binnen te halen is omdat maar een deel van de kijkers kopers zullen worden. Je aanmeldcijfers zijn dus heel belangrijk. Hoe groter het aantal aanmeldingen, des te groter het aantal personen die je webinar zullen bekijken. En zo zal het aantal leads en kopers ook aantrekkelijker zijn.

Nog steeds niet zeker op hoeveel personen je je minimaal moet richten? Reken even voor jezelf uit hoeveel verkopen je moet realiseren om winstgevend te zijn. Gebruik dan een conversieratio van 4% om terug te rekenen hoeveel leads je dus nodig hebt om dat aantal verkopen te behalen. Dit geeft je al een idee van hoeveel aanmeldingen je nodig zult hebben om van je webinar een succes te maken.

Kortom: hoe meer personen je kunt bereiken, hoe meer verkopen je kunt realiseren.

Maar hoe promoot je je webinar en met welke middelen?

Hoewel de verschillende voordelen van webinars duidelijk zijn, wordt het belang van het promoten van de webinar vaak onderschat. Bedrijven kunnen hun ROI (return on investment) zeker verbeteren en autoriteit opbouwen met webinars, maar zonder effectieve promotieactiviteiten zal de webinar waarin je hebt geïnvesteerd gewoon niet slagen.

Het promoten van een webinar is daarom belangrijk en je kunt dit eenvoudig doen door op Facebook te adverteren.

Promoten via je maillijst is niet voldoende

Je maillijst zou de eerste plaats moeten zijn om je webinar te promoten. Deze mensen kennen je al en er is al een zekere mate van vertrouwen opgebouwd. Uit je maillijst zul je doorgaans al wat aanmeldingen kunnen realiseren.

De vraag is: zijn dit voldoende aanmeldingen voor een geslaagd webinar?

Als je een kleine maillijst hebt dan zal het aantal aanmeldingen summier blijven. Ook bij een grote maillijst kan het soms een uitdaging zijn om het aantal aanmeldingen omhoog te krijgen. Als je merkt dat je al meerdere keren naar je maillijst over de webinar hebt gemaild en het aantal aanmeldingen maar niet toeneemt, dan wordt het tijd om iets anders te proberen.

Anders kun je het gewoon afwachten en hopen dat mensen je webinar organisch zullen vinden, maar de kans is groot dat dat waarschijnlijk niet zo goed zal werken.

Zet Facebook-advertenties in om je webinars te promoten

Het opzetten van een Facebook-advertentiecampagne is een meer directe manier om je webinar te promoten. Met Facebook-advertenties bereik je een gerichte doelgroep en met hulpmiddelen zoals aangepaste en Lookalike-doelgroepen kun je met gemak geïnteresseerde personen bereiken.

Let wel dat adverteren op Facebook heel anders is dan adverteren op Google AdWords. Dit omdat mensen niet dezelfde intentie hebben bij het inloggen op Facebook. In plaats van te googelen naar de dichtstbijzijnde coffeeshop of de meest gerenommeerde levensverzekeringsmaatschappij, gaan mensen naar Facebook om te ontspannen, te ontsnappen en te socialiseren. Ze zijn vast en zeker niet op zoek naar je volgende webinar. Het is dus geen one-and-done, maar meer een proces dat een langere periode in beslag zal nemen.

Dat betekent dat in plaats van een enkele campagne met een directe advertentie, je waarschijnlijk een paar verschillende campagnes nodig zal hebben die zijn ontworpen om langzaam de beste potentiële kandidaten te bereiken.

Daarom, in plaats van een enkele directe leadgeneratie-advertentie, moet je vaak een meer genuanceerde aanpak volgen. Je bouwt daarom meerdere campagnes en advertentiesets die elkaar voeden. Je creëert een marketing funnel waarbij je personen stapsgewijs begeleidt naar je aanmeldformulier.

Conclusie

Webinars zijn 1 van de beste manieren om nieuwe leads en verkopen voor je (online) bedrijf te genereren.

Het probleem is alleen dat je een groot aantal mensen moet bereiken voor je van een geslaagd webinar kunt spreken. Je kunt dit doen door te adverteren op Facebook.
Gebruik dus een slimme mix van verschillende Facebook-advertentiecampagnes om de juiste personen te bereiken om die naar je webinar te begeleiden.

Wil jij je webinars promoten door middel van Facebook advertenties en wil je hier hulp bij?
Neem dan gerust contact met ons op. We helpen je graag.