Profileer jij je als dubbeltje maar verwacht je wel dat je klanten een kwartje betalen?

Profileer jij je als dubbeltje maar verwacht je wel dat je klanten een kwartje betalen?

Een paar jaar terug las ik op social media een bericht van een coach, die haar frustratie uitsprak. Over dat mensen haar programma/coaching niet willen kopen en daar allerlei argumenten voor aanvoeren (geen geld, te duur, niet nu, etc) maar wel proberen om overal zoveel mogelijk gratis informatie en content vandaan te halen. En weet je, deze coach heeft een punt.

Want aan al die ‘ondernemers’ die niet investeren, maar proberen van de grond te komen met alleen maar gratis content en alles zelf (willen) doen:

Hoe kun je verwachten dat je betalende klanten krijgt als je zelf nergens voor betaalt?
Als je zelf niet investeert? Als je zelf een dubbeltje bent en blijft, waarom zouden mensen dan een kwartje aan jou besteden? 

Zet jezelf professioneel neer. Investeer in zaken waarmee je jezelf als professioneel profileert.
Ga jezelf even na:

E

Koop jij iets van een bedrijf dat een zelf geknutselde of duidelijk verouderde website heeft? Of twijfel je toch aan de professionaliteit en expertise van zo’n bedrijf?

E

Krijg jij vertrouwen in een bedrijf dat telkens weer andere kleuren of lettertypes gebruikt in hun uitingen? Of wekken ze de indruk dat ze zelf nogal zoekend zijn? (Of draai hem om: hoeveel vertrouwen geven Bol.com of Coolblue jou bijvoorbeeld omdat ze al jaaaaarenlang een herkenbaar brand voeren?) 

E

Je wil iets bij een bedrijf kopen, maar je kunt het nergens online bestellen. Je moet dus een mailtje sturen om te laten weten dat je ies wil bestellen en vervolgens krijg je van dat bedrijf een factuur toegestuurd die je dan via een handmatige overboeking moet gaan betalen. Welk gevoel geeft jou dit?

E

Je bestelt een sample van een dagcreme die je wel wat lijkt. De dagcreme lijkt wel okee, het smeert en ruikt lekker en het tubetje gaat helemaal leeg. Maar het blijft stil van de kant van het bedrijf, niets om je even te herinneren aan het feit dat je tubetje misschien leeg is en je wellicht toch een pot wil aanschaffen en het zakt bij jou ook naar de achtergrond waardoor je verder niets koopt. Het valt stil.

E

Je wil bij een bepaald bedrijf iets kopen, maar wil weten hoe de ervaringen van anderen waren. Je vindt er echter online helemaal niets over terug. Ga jij dan bij dat bedrijf honderden euro’s besteden?

Gaat er een lichtje branden?

Heeft dit je aan het denken gezet? 
Dan heb ik hier een aantal tips voor je waarmee je je zelf naar ‘kwartje’ kunt verheffen:

E

Zorg ervoor dat je een professionele website hebt en dat al je (online en offline) uitingen professioneel en eenduidig zijn. Creëer een brand. Wees consistent in kleurgebruik, fontgebruik en ontwerp.

E

Zorg ervoor dat de klantreis professioneel is door niet met handmatige factuurtjes te gaan werken, maar dat men via een betaallink online kan betalen.

E

Zorg ervoor dat je bepaalde zaken geautomatiseerd hebt, zodat je niet de indruk wekt dat je zeeën van tijd over hebt en dus alles handmatig zit te doen. Of laat ik ‘m omdraaien: als alles geautomatiseerd is, geeft dat het signaal aan je klant dat je het blijkbaar te druk hebt om alles handmatig te doen en je sh*t op orde hebt.

E

Zorg ervoor dat je een goede mailfunnel hebt, zodat je klanten ook echt een klantreis beleven en na het aanvragen van je weggever eraan worden herinnerd dat je nog meer te bieden hebt in de vorm van betaalde producten.
Mensen die je weggever aanvragen of een goedkoper product bij je kopen zijn juist heel waardevol en dan moet je het niet laten stilvallen!

E

Zorg ervoor dat je veel en professioneel online zichtbaar bent. Deel ook vooral de successen die je behaalt, vertel praktijkverhalen, deel wat je doet en heel belangrijk: vraag en deel ook recensies (social proof).

Investeer daarin. Want daarmee ga je de juiste mensen aantrekken. Daarmee trek je mensen aan die ook willen investeren. Die zien dat jij de professional bent die behaalde successen heeft en haar boeltje op orde heeft.

En “Ik heb geen geld” is geen geldig argument. Geld kun je namelijk creëren. Verkoop desnoods je zolder of je schuur leeg. Verzin een low end betaald product. Als 10 mensen iets voor 49 euro bij jou kopen heb je toch een kleine 500 euro verdiend. Die kun je dan weer steken in bijvoorbeeld iemand die ervoor zorgt dat jouw workshops online besteld en betaald kunnen worden. En dat er netjes op jouw website komt te staan dat je workshops geeft. Ik noem maar wat.

Ook zie ik nog te vaak dat mensen het beetje geld dat ze hebben gaan uitgeven aan training of coaching voor zichzelf. In ontwikkeling van zichzelf. Natuurlijk moet je investeren in zelfontwikkeling. Ook als ondernemer. Maar waarom missen zo veel mensen het inzicht dat je er met alleen investeren in je eigen ontwikkeling niet gaat komen als ondernemer?

Als je wil groeien als ondernemer, blijf dan geen geld steken alleen maar in jezelf, maar steek het ook in de ontwikkeling van je onderneming. In het professioneel neerzetten en inrichten van je bedrijf. Laat zien dat jij een professional bent. Laat je resultaten zien. Laat zien dat jij (meer dan) een kwartje bent en dan zullen mensen ook een kwartje bij jou willen investeren.

ben jij een dubbeltje en wil je een kwartje worden?

Natuurlijk zou het passend zijn om deze blog af te sluiten met een verwijzing naar mijn betaalde aanbod om je te laten zien hoe wij jou kunnen helpen om je niet langer als dubbeltje maar als kwartje te profileren. Dat zou wel volgens het boekje zijn hè… Maar ik ben iemand die ervan houdt om buiten de lijstjes te kleuren. Ik hoop dat ik je met deze blog herkenning heb gegeven en tot denken heb aangezet 🙂

de professionele uitstraling die past bij de professional die jij inmiddels bent