You will never get a second chance for the first impression.

Als je het dorp waar ik vlakbij woon inrijdt, dan zie je daar het pandje dat je op de foto hierboven ziet. Je zou denken dat het vergane glorie is. Dat er al tijden niet meer naar het pand is omgekeken. Mogelijk denk je zelfs dat het leeg staat.

Niets is minder waar. Het is het lokale Chinese restaurant dat wel degelijk open is. Waar je dus wel degelijk kunt eten. Als je omrijdt en de parkeerplaats op rijdt, dan ziet de achterkant er ineens heel anders uit. De kant die je dus niet vanaf de weg ziet. Zie de foto hieronder. Wat een verfje en een nette entree al niet voor een verschil maken, toch?

In alle eerlijkheid, ik had altijd alleen de zijde van foto 1 gezien. Ik was nooit de parkeerplaats op gereden om daar dus vervolgens te zien wat er op foto 2 te zien is. We hadden het er al vaker over gehad om er eens eten te halen, maar ik durfde niet. Het leek me geen frisse tent. In mijn optiek kon dat nooit goed eten zijn.

Toen ik de achterkant had gezien, ben ik eens op Google gaan kijken of er reviews waren. En die waren er, 93 stuks maar liefst. Sommigen minder positief, ook weer niet hemelhoog juichend, maar al met al zou het best redelijk kunnen zijn om er te eten.

Zo zie je dus maar. Het restaurant is dus open, krijgt blijkbaar toch wel wat klanten (hoewel blijkbaar nooit echt druk) en het is helemaal niet zo’n shabby tent als ik dacht door wat ik aan de buitenkant zag. Misschien kun je er zelfs wel juist heel goed eten omdat ze alles vers moeten maken, juist vanwege de weinige klanten. Je weet het niet he…

En toch, mijn handen jeuken. Ik zou het wel weten. Het bijna onzichtbare bordje ‘open’ dat aan de kant van foto 1 voor het raam hangt zou ik vervangen door een groot bord langs de weg. Hoeveel kost een emmer latex en spring eens op een ladder om dat naambord schoon te maken. Gooi flink wat verlichting aan zodat je aan de buitenkant ook ziet dat er lichten branden en als je dan maar een paar klanten te eten hebt, zorg dat die aan het raam zitten zodat voorbijgangers mensen zien zitten eten.

Wat ik je probeer te vertellen is dat uitstraling dus alles bepalend is voor jouw doelgroep bij hun beslissing om mogelijk klant bij jou te worden. Het is dus voor al je uitingen belangrijk om die de professionaliteit uit te stralen die jij bezit. Branding, of het ontbreken ervan, kan je maken maar ook breken.

Hoe is dat bij jou? Hebben jouw website en je andere online uitingen allemaal die frisse, professionele uitstraling zoals op foto 2, of neigt het allemaal toch een beetje meer naar foto 1?

Denken mensen bij het zien van jouw website “Laten we hier maar niet gaan eten, want dat kan nooit wat zijn“, terwijl je eigenlijk juist alles vers maakt en heel erg je best doet om je klanten van lekker eten te voorzien? Of zijn je website en al je uitingen als foto 2 en voldoe je daarmee aan de verwachting die mensen logischerwijs dan van je hebben? Laat je het me weten in een reactie onderaan deze pagina?

You will never get a second chance for the first impression.

 Overigens, als je hier hulp bij wil, dan bied ik verschillende opties om je daarbij te helpen. Kijk dus gerust even rond op deze site.

De professionele uitstraling die past bij de professional die jij inmiddels bent.

Vertel me meer!