Ik ben altijd maar promotie aan het maken voor webinars,
voor het feit dat ik webinarexpert en -coach ben, dat ik webinarondersteuning en een online training over webinars bied. En laatst kreeg ik een vraag waar ik niet op gerekend had:

“Wat is nou eigenlijk een webinar?”

Die had ik niet zien aankomen. Tja, in mijn netwerk, waar vooral veel zelfstandig online ondernemers zitten, is het webinar al een veel gebruikte tool. Een bekend en beproefd fenomeen.

Maar voor veel mensen, met name werkzaam in het bedrijfsleven en in loondienst, is het vaak nog niet ingeburgerd. Zij hebben er naar mijn mening nog veel te weinig mee te maken of zijn er zelfs mee onbekend. En dat terwijl het juist ook voor bedrijven een énorm handig medium is om mensen te bereiken op een laagdrempelige en volledig locatie-onafhankelijke manier.

Maar wat is een webinar nou eigenlijk precies?

Een webinar is een online seminar. Een lezing, workshop, college, een presentatie of vorm van kennisoverdracht die plaatsvindt via het internet. Er zijn verschillende webinartools op de markt, waarmee je dus een webinar kunt geven.

Deelnemers kunnen het webinar rechtstreeks op hun eigen computer (of mobiele telefoon of tablet) volgen en de spreker(s) zien en horen. Een webinar is bijzonder geschikt om een grote groep deelnemers tegelijk te bereiken.

Deelnemers zien en horen alleen de presentator en niet elkaar. Zij zijn vanaf hun zijde niet te zien of te horen. Zij kunnen dus alleen kijken en luisteren naar wat de organisator laat zien en vertelt. Wel kan men vragen stellen via de chat.

De presentator maakt gebruik van een webcam en microfoon, om daarmee in beeld te zijn en te kunnen spreken. In de meeste laptops van tegenwoordig zitten een webcam en microfoon die je daar prima voor kunt gebruiken. Tijdens een presentatie kan de presentator praten en iets laten zien door zijn/haar beeldscherm in beeld te brengen. Je kunt hierbij denken aan een Powerpoint- of
Prezi-presentatie.

Via een webinar kan men veel mensen op diverse plaatsen bereiken zonder dat men zich hoeft te verplaatsen. Vaak wordt er achteraf ook een opname van het webinar beschikbaar gesteld voor als men niet kon deelnemen aan het live webinar.

De deelnemers ontvangen vooraf een uitnodiging of je promoot dit via social media of nieuwsbrief en dan kan men zich aanmelden. Vervolgens ontvangt men per mail een bevestiging met een linkje waarmee ze dan op het tijdstip dat het live webinar gegeven wordt kunnen inloggen.

Het is voor de deelnemers/kijkers een snelle, laagdrempelige en meestal gratis manier om meer informatie te verkrijgen. Men hoeft er ook niet fysiek voor naar een locatie, maar kan simpelweg inloggen vanaf de werkplek of zelfs thuis op de bank en dat maakt ook dat het steeds populairder wordt.

Hoe en waarvoor kun je een webinar inzetten?

Je kunt een webinar inzetten om nieuwe producten of diensten te lanceren, dus als marketingtool.
Om jezelf of je bedrijf een gezicht te geven en in beeld te brengen. Het biedt de mogelijkheid om je bedrijf te promoten of juist een manier om persoonlijk contact te hebben met je klanten als je dat eigenlijk dus maar weinig hebt. Of je kunt een webinar inzetten als platform voor discussie om zoveel mogelijk mensen te betrekken bij je product of dienst.

​Je kunt er je (potentiële) klanten of medewerkers op een efficiënte manier te informeren.
Daarbij kun je denken aan bijvoorbeeld producttrainingen of toolboxmeetings.

En stel, je geeft regelmatig een offline informatiebijeenkomst, waarbij je kosten maakt voor de huur van een locatie en catering en waar mensen specifiek naartoe moeten reizen.
Met een webinar heb je dat niet. Je hoeft geen locatie en catering in te huren en mensen hebben geen reistijd. Inloggen vanaf de bank of vanaf je werkplek. Hoe ideaal is dat!

Afhankelijk van je doelgroep of het soort deelnemers kun je je webinar overdag geven, maar je zou er ook voor kunnen kiezen om dit ‘s avonds te doen. Ook dat is een groot voordeel.

Een praktijkvoorbeeld

Vorige week heb ik bij een webinar ondersteund dat werd gegeven door een beroepsvereniging.
Zij organiseren regelmatig informatiebijeenkomsten, op een locatie centraal in het land. Dit keer wilden ze uitproberen of een webinar misschien ook werkte. En ja hoor, een groot aantal enthousiaste deelnemers, veel interactie tijdens het webinar en er werden veel vragen gesteld door de deelnemers. Opzet geslaagd! Het mooie is ook dat je al die vragen, waarvan je nu dus weet dat die leven, een volgende keer al in je presentatie kunt opnemen. Dit was echt een succesvolle online vervanger van een offline bijeenkomst. Geweldig!

Gratis of betaald

Veel webinars worden gratis gegeven. Dat is wat ze ook heel laagdrempelig maakt. In zo’n webinar krijg je dan gratis waarde, je wordt over een product of dienst geinformeerd of het is een vorm van kennisdeling. Je krijgt tips en informatie over een bepaald onderwerp. Maar er worden ook wel webinars gegeven waar je voor moet betalen. Meestal is dit een laag bedrag. Dan wordt het ook vaak een online masterclass of online workshop genoemd.

Wil je wel eens een webinar bekijken?

Waar vind je deze webinars? Er worden meer webinars gegeven dan je denkt. Kijk op Facebook en Twitter, daar worden veel webinars gepromoot. Je kunt zoeken met de zoekterm ‘webinar‘ of #webinar en dan kom je elke dag veel heel verschillende webinars van ook weer heel verschillende organisaties tegen.

Ook is er sinds kort een website, waar webinars worden aangeboden, genaamd www.wbinars.com. Neem er eens een kijkje, je ziet dan meteen hoe breed het scala aan onderwerpen is voor webinars.

Leads genereren

Een webinar levert altijd een enorme hoeveelheid informatie op. Door het gebruik van een registratieformulier vooraf, de interactie tijdens chat, vragen die gesteld worden, polls en call-to-actions tijdens het webinar en mogelijk zelfs een enquête aan het einde, vergaar je relatief snel veel informatie over je kijkers en dus potentiële leads. Dat is informatie waar je op in kunt spelen.

Doordat mensen zich specifiek moeten aanmelden met hun naam en mailadres, krijg je hun mailadressen tot je beschikking. En aangezien zij blijkbaar allemaal interesse hadden in wat jij tijdens je webinar te vertellen hebt, kun je ze als leads beschouwen. Potentiële klanten, die interesse hebben in jouw product of dienst. Je kunt ze na het webinar dus benaderen via hun mailadressen en hen specifieke aanbiedingen doen en relevante content bieden, waarmee je ervoor zorgt dat het van cold leads warmere leads gaan worden.

Het grootste voordeel van al die data die je vergaart tijdens/door zo’n webinar is misschien dus wel dat het je ook inzicht geeft in de wensen en behoeften van de klant. Je kan een beeld vormen van wat hij/zij precies wil. Deze informatie kun je dus vervolgens weer gebruiken in follow up-momenten.

Wil je ook een webinar geven, maar weet je niet hoe?

Heb je interesse in het inzetten van webinars voor je bedrijf? Dan kan ik je daarbij helpen. Ik bied als online business assistant namelijk ondersteuning bij het geven van webinars. Ik zorg ervoor dat alles technisch soepel verloopt zodat jij zorgeloos je webinar kunt geven en je volledig kunt focussen op je presentatie.

Nu zijn de tools waarmee je webinars kunt geven over het algemeen relatief duur in aanschaf en vaak zit je er dan ook direct voor een heel jaar aan vast. En dat is niet handig als je maar af en toe een webinar wilt geven. Of als je voor de eerste keer een webinar wil geven en je eigenlijk eerst eens wil uitproberen of dit voor jou/je bedrijf werkt.
Daar heb ik een oplossing voor bedacht: Wanneer je mij inzet voor het ondersteunen bij je webinar, bied ik je aan om tegen een kleine vergoeding ook gebruik te maken van mijn professionele GoToWebinar-account, zo vaak als je maar wil.

Ik help je dan dus niet alleen bij de technische kant, maar bied je ook de techniek zelf om je webinar te geven. Hoe mooi is dat? Meer informatie vind je op mijn website: www.anitafaber.nl/webinarondersteuning.

Zelfverzekerd en zorgeloos een webinar geven

Doe je het liever wel zelf, maar wil je je wel eerst voorbereiden en verdiepen in webinars?
Het is tenslotte wel een live moment, daar wil je niet onvoorbereid induiken. Daarvoor heb ik een online training ontwikkeld, genaamd Webinars Zonder Zorgen.

In deze online training doorloop je in 7 modules alle stappen die je neemt als je een webinar geeft. Dus planning van je webinar, de promotie van je webinar, hoe je een krachtige inhoud/presentatie creëert, hoe je je live webinar zorgeloos kunt geven en wat je aan follow up kunt doen na je webinar.
Maar wat deze training helemaal uniek maakt: je maakt kennis met de meest gebruikte webinartools. Na deze training ben je in staat om een gedegen keuze te maken voor een eigen webinartool en kun je zelfverzekerd en zorgeloos webinars geven.

Nieuwsgierig? Je kunt er hier meer over lezen: http://bit.ly/webinarszonderzorgen.

En wil je misschien eerst meer informatie of sparren of een webinar een goede tool is om voor jouw bedrijf in te zetten? Neem dan gerust eens contact met mij op.