Rebranding, wat is dat eigenlijk?

Rebranding, wat is dat eigenlijk? Het is niet zo ingewikkeld: Als je start als ondernemer dan heb je vaak weinig budget. En dan ga je niet investeren in het ontwikkelen van je branding door een specialist, maar in veel gevallen bedenk je zelf iets qua kleuren wat je zelf mooi vindt, of je bedenkt je wat je doelgroep zou aantrekken. Vervolgens probeer je zelf zo goed als het gaat je website zelf in elkaar te zetten en een logo te maken. En eigenlijk is dat ook helemaal prima als je start, want -en als je al een paar jaar onderneemt zul je dit herkennen – na een poosje krijg je steeds helderder wat je expertise is, wat je niche is, wie je doelgroep is etc.

En dan kom je vaak op een punt waarop je denkt ‘Hm, eigenlijk is de informatie op mijn website niet meer toereikend of passend en eigenlijk straalt het ook niet de professionaliteit uit die passend is bij de professional die ik inmiddels ben’.

ALLE UITINGEN ZIJN ACHTERHAALD EN HET VOELT NIET MEER PASSEND

En daar kom ik om de hoek kijken. Ondernemers die bij mij komen met hun hulpvraag hebben allemaal het gevoel dat ze ‘uit hun oude jasje zijn gegroeid’. Hun website is achterhaald, maar ook alle andere online uitingen zijn eigenlijk amateuristisch of voelen gewoon niet meer passend.

Samen met hen kijk ik dan op welke vlakken er geprofessionaliseerd moet worden.

Bij de een is dat alleen de website, bij de ander is het een logo en website, soms is het een rebrandingtraject voor website, online leeromgeving, al het aanbod dat in huisstijl wordt aangeboden (denk aan nieuwsbrieven, e-books, videoseries, etc) en zelfs ook alle uitingen voor op social media. Een rebranding kan dus eenvoudig zijn of heel uitgebreid.

ZO’N REBRANDING ZAL WEL EEN FIKSE INVESTERING VRAGEN

Natuurlijk hangt daar ook een prijskaartje aan. Want professionaliseren moet je door een professional laten doen en om die reden vraag ik een passende investering. En voordat je nu denkt: ‘Dat is vast een heel hoog bedrag’, kan ik je gerust stellen. Natuurlijk ga je niet in 1x duizenden euro’s investeren in de rebranding. Ik ga altijd in gesprek met een klant, bespreek de wensen en mogelijkheden en vervolgens maak ik een plan om de rebranding in fases door te voeren. En dat spreidt zich soms wel eens uit over een heel jaar. Waarin je dus telkens per fase investeert. En het mooie is, doordat je jezelf professioneler presenteert trek je weer nieuwe klanten aan en zo creeer je dus zelf weer inkomsten om de investering in de volgende fase te kunnen doen.

JOUW PERSONAL BRAND IS WAT JOU ONDERSCHEIDT VAN ANDEREN.

Onderscheid jezelf in de markt door je eigen unieke identiteit.
Een sterk merk is één van de meest waardevolle bezittingen van je bedrijf en essentieel voor het succes van jouw onderneming.

HOE WERKT ZO’N REBRANDING TRAJECT?

In het kort: Samen met de klant kijk ik naar de doelgroep, naar je aanbod, naar wie jij bent, waar je voor staat en wat je wil uitstralen en op basis daarvan komen we tot een nieuwe huisstijl. Nieuwe kleuren, nieuwe lettertypes, soms een nieuw of opgefrist/geprofessionaliseerd logo.

DE JUISTE TAAL GAAN SPREKEN OM DE JUISTE MENSEN AAN TE TREKKEN

Rebranding is niet alleen je huisstijl. Niet alleen de kleurtjes, de lettertypes en je logo.
De taal die je spreekt is minstens net zo belangrijk als ‘het plaatje’ en ook heel bepalend voor je uitstraling. Bepalend voor het feit of je je doelgroep bereikt. Of jouw ideale klant zich aangesproken voelt. En dus kunnen we desgewenst ook naar je teksten kijken of het nodig is dat je ‘je taal’ gaat aanpassen naar je (nieuwe) doelgroep. De juiste toon is bepalend voor het aantrekken van de juiste mensen (klanten).

VOEL JIJ OOK DAT JE UIT JE OUDE JAS GEGROEID BENT?

Of twijfel je nog? Als je herkenning voelt in een of meer van onderstaande punten, dan ben je duidelijk gegroeid als ondernemer en kan het zijn dat je inderdaad aan rebranding toe bent.

E

Je weet dat authenticiteit zorgt voor het onderscheidend vermogen in jouw markt en je wil jouw authenticiteit dus ook in je uitingen laten weerspiegelen.

E

Je wil next level ondernemen, maar je beseft je dat je je daarvoor professioneler moet presenteren en dat je huidige branding verouderd is.

E

Je voelt dat je geld laat liggen omdat je uitstraling niet is wat je zelf eigenlijk wil dat het is. Je voelt dat er meer mogelijk is.

E

“Mijn huidige website kan eigenlijk écht niet meer.” En zo zijn er eigenlijk meer zaken die vernieuwing nodig hebben.

E

Je hebt wel het één en ander en op zich ben je daar niet ontevreden mee, maar er ontbreekt eenheid in het geheel, waardoor je voelt dat je minder professioneel naar buiten treedt dan je zou willen.

E

Je bedrijf loopt goed, maar je uitstraling klopt niet meer bij je boodschap. Je wil ‘beeld en geluid’ weer in één lijn hebben.

E

Je wil dat je op alle vlakken de professionaliteit uitstraalt die in lijn is met de professional, de expert, die jij inmiddels bent geworden.

E

Je weet waar je staat en waar je naartoe wil, maar je hebt iemand nodig met een frisse blik die de vertaalslag met je maakt en die het praktisch ook voor je realiseert.

VOORBEELDEN UIT DE PRAKTIJK

Hier kun je diverse voorbeelden vinden van rebrandingtrajecten: https://www.anitafaber.nl/mijn-creaties.
De een was wat omvangrijker dan de ander. Neem eens een kijkje en laat je inspireren.

Of laat je inspireren door de afbeelding bij deze blog (bovenaan). Dit is een moodboard voor een nieuwe klant. We gaan haar website professionaliseren. En later ook een online leeromgeving bouwen en de huisstijl ook in haar andere online uitingen doorvoeren. (We gaan ook al haar aanbod automatiseren, maar dat terzijde, dat is een andere tak die ik aanbied, namelijk de ‘technische totaaloplossing’) Kernwoorden voor haar branding: warmte, rust, expressief, licht. Niet te zakelijk en geen donkere kleuren. De klant houdt zelf van retro, dus dat ga ik er in meenemen. Het is namelijk zo dat je branding je doelgroep moet aanspreken, maar het moet ook wel bij jou passen en jouw uitstraling weerspiegelen.

RAAD DE KLEUR!

Bij de kleurkeuze voor haar branding heb ik ook rekening gehouden met haar bedrijfsnaam. Eén van de kleuren komt dus ook voor in haar bedrijfsnaam. Kun jij raden welke dat is? Ik zou het leuk vinden als je laat weten welke jij denkt dat het is!

de professionele uitstraling die past bij de professional die jij inmiddels bent