“Wat zet ik op de homepagina van mijn website?” Die vraag rijst regelmatig als ik nieuwe websites bouw voor mijn klanten. Want bij de bouw van een website help ik de klanten in 9 van de 10 gevallen ook bij hun nieuwe websiteteksten. Ik merk dat men vaak wel weet wat men op de pagina’s wil zetten, maar de homepagina is soms een enorm struikelblok. Want wat zet je daar nou op? In deze blog help ik je op weg.

Wat je in ieder geval niet moet doen

Ik begin even met te vertellen wat je in ieder geval NIET moet doen:
Ga je websitebezoeker niet welkom heten. Niet doen!
Het is niet nodig om iemand welkom te wensen op je website. Waarom niet? Een bezoeker die op je homepagina uitkomt weet al dat hij op je website is.
Je doel is dan ook om ervoor te zorgen dat je websitebezoeker de bevestiging vindt dat hij/zij op de juiste plaats is.

Wat zet je dan wel op de homepagina van je website?

Ik zeg altijd: zie het als de inhoudsopgave van een boek. Daar vermeld je de hoofdstukken van het boek. Op een homepagina vermeld je dus in het kort alles dat verder op je website te vinden is. Zodat je potentiële klant meteen kan lezen en beslissen of ze op de juiste plek zijn.

Daarnaast is het goed voor je SEO (Search Engine Optimalization) als je vanaf je homepagina interne links maakt naar andere pagina’s op je website. Probeer dus alles even kort te benoemen.

Vind je ook dat lastig? Dan geef ik je onderstaand wat handvatten:

E

creëer direct herkenning

Begin met een korte introductie waarin de klant zich zal herkennen. Wat zoekt je klant en hoe bied jij de oplossing? Dat kan in 1 korte krachtige pitchzin.

E

waardepropositie

Benoem de pijnen en de oplossing die je biedt. Maak duidelijk wat je aan waarde biedt.

E

bied oplossing

Benoem je aanbod (oplossingen) door middel van een titel en een korte omschrijving. Zet hier uiteraard een knop ‘Lees meer’ of ‘Meer informatie’ bij met een link naar de pagina met het aanbod.

E

met wie heeft men te maken?

Met wie heeft men te maken? Een foto van jezelf en een korte, krachtige introductie. Ook hier zet je een knop bij “Lees meer over mij” die linkt naar je Over mij-pagina.

E

Vermeld hoe

Werk je met specifieke werkwijzes of methodieken? Ook die vermeld je en link je naar een achterliggende pagina.

E

resultaat

Een belangrijk punt is dat men moet kunnen lezen wat het hen oplevert. Wat is het resultaat? Benoemd dit op je homepagina, maar ook bij al je aanbod. Mensen willen oplossingen en resultaten lezen!

E

gratis kennismaken

Heb je gratis aanbod? Onder de noemer “Gratis kennismaken” vertel je meer over je weggever. En ook hier link je uiteraard weer met een knop naar de pagina waar de weggever kan worden aangevraagd.

E

inspiratie

Schrijf je blogs? Toon wat blogs en zet er een knop bij naar je blogindexpagina.

E

laat mensen inschrijven op je maillijst

Mensen die zich inschrijven voor een nieuwsbrief zijn oprecht geinteresseerd in je aanbod. Als men zich aanmeldt voor je nieuwsbrief geeft jou dat de gelegenheid om deze mensen persoonlijker en gerichter te bereiken. Zorg er dus voor dat je een verwijzing maakt naar de nieuwsbriefoptin.

E

social proof

Zeer belangrijk: social proof!! Zorg ervoor dat je websitebezoeker kan lezen dat je al tevreden klanten hebt. Vermeld een paar recensies op je homepagina. Maak een aparte pagina met meer recensies en uiteraard verwijs je daarnaar met een knop ‘Meer recensies’.

E

Zet mensen aan tot actie of contact

Bovengenoemde zaken zal je websitebezoeker aanzetten tot doorklikken naar andere pagina’s. Maar voor degenen die na het lezen van jouw homepagina al overtuigd zijn moet je het makkelijk maken, dus zet onderaan je pagina altijd hoe men contact kan opnemen.

Bovenstaande hoeft natuurlijk niet per se in die volgorde of allemaal. Het is nooit in beton gegoten.
Ik zou echter wel starten met punt 1 t/m 3, omdat je daarmee direct de aandacht trekt van je websitebezoeker.

Wow, dat is nogal een lijstje

Vind je bovenstaande veel, dan kun je natuurlijk ook slim ‘clusteren’.
Op de afbeelding hieronder zie je hoe ik 4 manieren om gratis informatie heb geclusterd.

Daarnaast is het de kunst om je teksten kort en krachtig te houden. Websitebezoekers willen op je homepagina kunnen ‘scannen’ of ze inderdaad op de juiste plek zijn. Als ze te veel moeten lezen zit de kans erin dat ze afhaken. Zorg dus dat men kan lezen, maar dat men bij echte interesse naar pagina’s kan doorklikken waar meer informatie staat.

Een voorbeeld zien?

Wil je een voorbeeld zien van een homepagina waarop alle punten die ik hierboven benoemd heb te zien zijn? Zodat je kan zien dat het qua hoeveelheid eigenlijk wel meevalt, ondanks dat het een behoorlijke opsomming is? Neem dan eens een kijkje op de website van Terra Voice Total Healing van Gelinde Hengst die ik onlangs heb opgeleverd.

het doel is actie

Het doel van je website is klanten binnenhalen voor je bedrijf. Spoor je bezoekers dus aan om iets te kopen, om een gratis product aan te vragen, om contact met je op te nemen, om een verkennend gesprek of een offerte aan te vragen of wat dan ook. Anders gaan het nooit klanten worden. Ik ga jou hier bijvoorbeeld ook aansporen tot actie: Heb je deze blog gelezen en vind je het nog steeds lastig om zelf goede teksten te schrijven voor je website? Neem dan contact met mij op. Niet alleen kan ik je adviseren, ik heb ook een teamlid dat gespecialiseerd is in het schrijven van teksten.

Meer van dit soort artikelen lezen?