Laatst zag ik een berichtje op Facebook van een onderneemster die heel blij en trots vertelde dat ze een samenwerking met een VA was aangegaan. Het eerste dat ik dacht was: “Good for her!” Zij heeft namelijk de stap gezet om werk uit handen te geven en de investering te doen die haar weer ruimte zal geven om te kunnen focussen en stappen te kunnen zetten om groei van haar onderneming te realiseren.

Maar is het uitbesteden van werk nu een luxe of eigenlijk gewoon een noodzaak?

Dat kun je je inderdaad afvragen. Ik denk namelijk dat veel mensen bij het lezen van het berichtje van die onderneemster dachten: “Wow, blijkbaar gaat het goed met haar, want ze kan zich een VA veroorloven!”. En vaak is dat ook wel zo. Als je succesvol ondernemer bent en het gaat financieel goed, dan is het inderdaad een luxe. En dan is het hebben van een VA of Online Business Assistant misschien inderdaad ook wel een soort statussymbool. Hoe lekker is het niet om te kunnen zeggen: “Dat regelt mijn VA” of “Daar heb ik een VA voor”.

Maar wat veel mensen over het hoofd zien, is dat het in een bepaald opzicht misschien toch ook echt een noodzaak is. “Een noodzaak?” vraag je je nu misschien af. Ja, dat denk ik wel. Op een gegeven moment bereik je namelijk als ondernemer een punt waarop je keuzes moet gaan maken. Er zitten namelijk maar zoveel uren in een dag en je kunt zelf ook maar zoveel doen. En vaak blijkt dat je je voor het grootste gedeelte bezighoudt met allerlei ogenschijnlijke bijzaken zoals je social media, je nieuwsbrieven, je website, blogs en noem maar op. Zaken die eigenlijk toch wel heel belangrijk zijn voor je online zichtbaarheid. Tja, dat gaat ten koste van de tijd die je steekt in je core business.
En dat gaat al helemaal ten koste van je focus en het uitvoeren van je plannen om je bedrijf te kunnen laten groeien. Dus zie hier de noodzaak om werk te gaan uitbesteden.

Schoenmaker blijf bij je leest

Misschien kún je het ook allemaal wel zelf. Als dat zo is, dan is dat handig, maar niet praktisch.
Want eigenlijk moet jij je concentreren op datgene waar jij goed in bent. Datgene waar het in jouw onderneming om draait. Waar jouw passie ligt. Daarnaast, niemand hoeft overal goed in te zijn. Dus het is juist heel slim om dingen waar je niet zo goed in bent, of die niet tot jouw core business behoren, uit te besteden.

De kip en het ei

Het is dus ook een misvatting om te denken dat je je pas een VA of online business assistant kunt of mag permitteren als je succesvol bent. Ik hoor het ook vaak als argument om er nog niet aan te beginnen: “Ik moet eerst verdienen en dan kom ik er bij je op terug”. Maar mensen, ik creëer juist die ruimte voor jou zodat jij je kunt richten op groei, waardoor je juist gaat verdienen! Wees dus niet bang om in ondersteuning te investeren, want juist die ondersteuning gaat ervoor zorgen dat jij die stappen kunt gaan zetten waar je zelf helemaal enthousiast over bent en waarvan je weet dat je ermee zult gaan verdienen, maar waar je nu niet aan toe komt.

In het kort

Even in het kort een paar argumenten op een rijtje waarom het slim is om te investeren in het uitbesteden van werk:

  • Uurtarief
    Wat is jouw uurtarief? En denk je niet dat een VA of online business assistant tegen een lager uurtarief dan jij werkt? Is het dan niet slimmer om het door haar te laten doen?
  • Creëren van ruimte
    Doordat je werk uitbesteedt hou jij dus tijd over. Tijd om te focussen en stappen te zetten!
  • De investering betaalt zichzelf écht terug
    Doordat je geld investeert in ondersteuning kun jij zelf productiever zijn en dat levert weer meer omzet op.

Online business assistant

Je las het net al, ik noem mezelf een online business assistant (OBA) en geen VA.
Waarom dat is kun je hier lezen. Het is zeker niet zo dat ik tegen een hoger tarief werk dan een collega die zich VA noemt. Het is ook niet zo dat ik hele andere dingen doe dan een VA.
Sterker nog, ik verleen ook gewoon algemene ondersteuning. Maar ik richt me vooral ook op het ondersteunen van ondernemers bij het vergroten van hun online zichtbaarheid, hun naamsbekendheid. En ik help bij het creëren van online producten door o.a. het maken van online trainingen en door ondersteuning te bieden bij het geven van webinars. Daarnaast verzorg ik o.a. social media, nieuwsbrieven, blogs, kan ik je website beheren of bijwerken, mooie landingspagina’s voor je creëren en ga zo nog maar even door.
En tot slot, ik denk met je mee en adviseer je over hoe je zelf meer online kunt werken door het automatiseren van processen en het werken met online tools.

Ik werk zelf volledig online
en mijn doel is om dat voor mijn klanten ook te realiseren.

Zag jij het uitbesteden van werk ook als een luxe? Hopelijk besef je dan nu dat werk uitbesteden je juist kan helpen om te groeien, om stappen te kunnen zetten in het ontwikkelen en uitbouwen van je onderneming. Kan ik jou daar persoonlijk bij helpen? Jazeker, ik denk het wel. Wil je daar eens over praten? Neem dan gerust vrijblijvend contact met mij op.